Vilken tavla vill du vara med och måla?

20130420-081144.jpg
Denna bild har jag sett på flera olika ställen senaste tiden, sist var på SETT2013 då Hans Rehnman och Christina Björn visade bilden då de pratade om den multipotenta skolan.

Multipotent skola är ett nytt begrepp för mig. De lyfte fram vissa värdeord som kännetecknar en multipotentskola:
– skolan måste bli bättre på att vara unik, för varje elev. Unik för de som arbetar i den.
olikvärdig: tillåta att eleverna gör på olika sätt, för alla kan inte göra likadant. Hur kan man designa skolan så att de passar alla? Det kan vara lika värt även om man gör olika.
kreativ: bättre på att motivera varje enskild elev.
olikhet är normen: utgå från att alla är olika därför måste det se olika ut. Alla lösningar är speciella.
kompetent– eleven måste känna sig kompetent.
kollaborativ : göra mer saker tillsammans
kommunikativ: kunna klättra upp ur sin brunn, sin färg (utifrån bilden ovan). Kunna kommunicera sina tankar.
resisilient: bygga en hållbar lösning som tål förändringar. Ett sätt att förhålla sig till lärande.

Vilken undervisning vill jag stå som garant för? Spontant känner jag att vi i skolan har för få diskussioner kring dessa värdeord. Allt för ofta hamnar vi i detaljer som i det stora hela inte spelar någon större roll. Det är en utmaning för mig att skapa möjligheter för lärarna att utveckla skolan.

Vilken tavla vill du vara med och måla?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s