Wikipedia i undervisningen

Även om jag inte längre själv jobbar som lärare så tycker jag det är spännande och roligt att prova på olika verktyg som kan användas i undervisningen för att höja elevernas lust och motivation.
Ett av många är Wikipedia.
Jag reggade ett konto häromdagen och letade upp min skola. Brunnsåker fanns redan på Wikipedia men med några felaktigheter så jag provade att ändra. Tänka sig, det var hur enkelt som helst. Så här ser det ut just nu:

20130420-105128.jpg

På själva Wikipedia går det att läsa om hur man kan använda Wikipedia i undervisningen.

Det finns även många blogginlägg om tips och idéer. Här är några som jag hittade:
Omvärldsbloggen – Integrera wikis och Wikipedia i undervisningen.
Samma blogg, men ett nyare inlägg Wikipedia knyter skolarbetet till samhället
IKT-skafferiet – Wikipedia i undervisningen
Wikipedia i skolan Lärare som skriver om sitt arbete med Wikipedia i undervisningen.

SETT2013 föreläste Sophie Österberg, från Wikimedia. Tyvärr hann jag inte med att gå men jag hittade ett litet klipp med henne här.

Kommentera

