Blogg i skolans värld

Att blogga har jag gjort till och från i 8-9 år. Jag använde först blogg.se men har under senare gått över till wordpress. Det har ibland varit flera bloggar igång samtidigt.

Jag blev dock glad när jag hittade den nya internetguiden från .se skapa en webbplats med wordpress. Den kommer väl till användning nu när jag är igång med en blogg igen.

Bloggen är ett verktyg där du lätt och enkelt kan få mottagare för det skriver.
Som lärare var jag många gånger med om att eleverna, efter att jag lämnade tillbaka deras arbeten, frågade om de fick kasta dem. Många av dem var välarbetade men de såg ingen mening med att spara dem. Eleverna hade bara skrivit för att jag, och endast jag, skulle läsa det för att sedan kunna sätta ett betyg. Bland mina gömmor uppe på vinden ligger flera sparade elevarbeten som jag inte kunnat förmå mig att slänga. Jag önskar att jag hade haft de verktyg jag har idag då.

Varför blogga i skolan? Jag ser att det finns många olika anledningar till varför bloggen kan vara ett bra verktyg i skolan, på många plan:
– öka antalet mottagare vilket jag tror i sin tur påverkar elevernas motivation.
– förmågan att kommunicera tränas och utvecklas.
– otaliga användningsområden
– många kan vara med och samarbeta, man skapar något tillsammans.
– lärandet blir synligt och lättöverskådligt.
– nutida verktyg
Har jag glömt något?

Många lärare/klasser skapar bloggar genom Webbstjärnan. Information från deras hemsida: Webbstjärnan är en del av .SE:s satsningar för att utveckla Internet och Internetanvändandet. I korthet går det ut på att vi ger lärare och elever som är verksamma i den svenska skolan möjligheten att få lära sig mer om hur Internet fungerar genom att delta i tävlingen Webbstjärnan. Webbstjärnan är en skoltävling om att publicera sitt skolarbete på Internet, och såväl grundskole- som gymnasieelever kan delta.
De har gjort flera videoguider med tips utifrån att blogga med wordpress.

Peter Ellwe har skrivit ett inlägg om 7 sätt att använda bloggar i skolan.

Skolverket har skrivit om bloggar i undervisningen. Du hittar det här. Där står bland annat: Bloggar kan fungera som utmärkta verktyg för att samarbeta kring och diskutera olika skoluppgifter. Det finns flera anledningar till att många lärare väljer att låta elever blogga. Själva bloggskrivandet blir både en process där eleven utvecklar sitt skrivande och sin analytiska förmåga, samt en redovisningsform för läraren som följer bloggen. Med en blogg är det ganska enkelt för elever att publicera egna texter på internet och få en publik.

Skolverket bjuder även på elevövningar. Hos Kolla källan wiki finns exempel på skolbloggar men även länkar till hur man kan jobba med källkritik.

Charlotta Wasteson har skrivit ett inlägg som hon kallar snabbguide till bloggen i undervisningen.

En viktig sak, som lyfts i min kommun, att tänka på är att du inte ska vara själv om att ha inloggningsuppgifter till bloggen. Detta för att om det skulle vara så att du slutar i verksamheten/kommunen så ska någon annan kunna fortsätta administrera bloggen.

Jag önskar fler bloggare i skolan! Våga prova!

One thought on “Blogg i skolans värld

  1. Pingback: Våga prova blogga – med Webbstjärnan som hjälp | Rektor Lina bloggar

Kommentera

