Helen Timperley – Lärares professionella lärande och utveckling

I somras fick jag för första gången, via Twitter, höra talas om Helen Timperley och hennes forskning om lärares lärande utifrån vad som är framgångsrikt och som gör skillnad för eleverna.

Hon har gjort en undersökande och kunskapsbildande cykel för lärare, som syftar till att främja viktiga elevresultat. Frågan man ska ställa sig är: Vilka kunskaper och färdigheter behöver våra elever för att uppnå viktiga resultat? Därefter måste man fundera över vilka kunskaper och färdigheter behöver läraren för att kunna tillgodose dessa behov.  Sedan behöver det bli verkstad där läraren låter eleverna uppleva lärande på ett nytt sätt och slutligen görs en analys och reflektion över hur hur lärararna nya agerande har påverkat de resultat som vi anser är viktiga för eleverna. O så rullar ska det rulla på, enligt Timperley.

Det känns härligt att jag kommer att få lyssna på Helen om några veckor när hon besöker Skolledarkonferensen 26-27 sep i Tylösand.  Då kommer jag även att få hennes bok som nu är översatt till svenska. Så här beskrivs boken på Adlibris:

Lärares professionella utveckling betraktas ofta som ett universalmedel för att förbättra skolan, men faktum är att det sällan fungerar. I denna bok utvecklas ett perspektiv på professionellt lärande som har motiverat lärare och resulterat i stora förbättringar av elevers lärande, särskilt i traditionellt lågpresterande elevgrupper.

Timperley redogör för vad ledare, i såväl som utanför skolan, kan göra för att främja lärares lärande på ett sätt som omedelbart gynnar eleverna. Kärnan i boken är en undersökande och kunskapsbyggande cykel för lärare, som utgör ett viktigt redskap för att frigöra det professionella lärandets inneboende kraft. Boken innehåller en mängd konkreta exempel som bygger på verkliga erfarenheter.

Timperley vänder sig främst till lärare som vill ta kontroll över sitt eget professionella lärande på ett sätt som gör skillnad för eleverna, och till skolledare som har till uppgift att främja lärares och elevers lärande.

timperley

Vill du veta mer?

Artikel hos Pedagog Malmö

– Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling.

Professional Learning that makes a difference to students from EDtalks on Vimeo.

Annonser

3 thoughts on “Helen Timperley – Lärares professionella lärande och utveckling

  1. Pingback: Skolledardagarna 26-27 sep 2013 | Rektor Lina bloggar

  2. Pingback: Lärares professionella lärande – Fortbildning | Rektor Lina bloggar

  3. Pingback: Vad hände på vår första pedagogiska pub? | #PedagogiskpubHalmstad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s