Jag vill prova air-server!

Jag har vid flertalet gånger stött på Air-server men inte riktigt satt mig in i vad det är för något, inte förrän nu i helgen när det kom upp en fråga i Facebook-gruppen ”iPads och en-till-en för år 6-9” som jag verkligen läste om vad air-server är för något och hur man kan använda sig av det i skolan.

Med hjälp av att ha Air-server installerat på datorna kan man spegla det som finns på iPaden direk till projektorn/tavlan, antingen via en iPhone eller iPad. Tänk att kunna bli rörlig i klassrummet under t ex en genomgång, eller varför inte använda iPaden till att fota elevlösningar/texter och så kommer de direkt upp på tavlan så att hela klassen kan ta del av arbetet och tänka tillsammans.

Nu återstår att prova så att det funkar på skolan så att inga brandväggar ställer till det. Jag behöver även kontakta IT-service så att jag får lov att installera programmet på min dator… Det finns en gratisversion som man kan prova i 7 dagar.

Camilla Askebäck Diaz har i sin blogg Livets glada pussel skrivit två inlägg om Airserver och hur hon använder sig av det i undervisningen:

AirServer

Explain Everything+ AirServer del 2

Camilla har även skrivit inlägg på PedagogStockholms blogg om AirServer:

AirServer – hur har jag klarat mig utan alla dessa år?

Vad är egentligen AirServer?

Vad kan man mer göra med Airserver

Även Jesper Levallius har skrivit ett inlägg om AirServer, hur man speglar det man ser på iPhone/iPad till projektor utan AppleTV.

2 thoughts on “Jag vill prova air-server!

Kommentera

