Skolledardagarna 26-27 sep 2013

Nu har jag njutit av en solig helg efter en fullspäckad arbetsvecka som avslutades med två dagar i härliga Tylösand på Skolledardagarna 2013 arrangerat av Högskolan Kristianstad. Här kommer en sammanfattning av dessa två dagar:

Det var två dagar fyllda med inspiration, utmanande frågor, bekräftelse, nya tankar som vävs ihop, tankeställare och även en hel del reflekterande och skratt med goda kollegor.

Torsdagen började med två storföreläsningar för alla deltagare. Först ut var Helen Timperley, professor i pedagogik på pedagogiska fakulteten vid University of Auckland i Nya Zeeland. Hon inledde med att vi skulle fundera över två frågor:

  • What is your greatest challenge in relation to academic, social outcomes for students (that schools can do something about)?
  • Would teachers identify the same challenge? (if not – what would they say?)

Timperley pratade om lärare som routine experts eller adaptive experts.

Hon beskrev sedan cykel med lärares lärande utifrån att utveckla elevernas resultat. (Tidigare inlägg om Helen Timperley)

Vi fick med oss Helens bok hem, nyss utgiven på svenska Det professionella lärandes inneboende kraft.

Jag hittade en miniartikel med Helene Timperley – Using evidence in the classroom for professional learning.

Därefter föreläste Alli Klapp, betygsforskare – Vad innebär Formativ bedömning egentligen? Alli gav många exempel på hur vi ”slänger” oss med ordet formativt. Men vad menar vi egentligen med det?

20130929-191219.jpg

Alli ställde frågan vilken motivation och lust skapar responsen som elever får?

På eftermiddagen var det valbara seminarier. Mitt första var med Elisabeth Nihlfors – Skolans mångdubbla uppdrag -med utgångspunkt i skollagen. Elisabeth är forskare och dekan för Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet, adjungerad professor i pedagogik vid Umeå universitet. Hon var en fantastisk färgrik människa att lyssna på. Hon hade en bild där med 6 steg för att utmana tanken:

  • Vad vill vi åstadkomma? Hur ska vi nå målen och bortom dem?
  • Vilken kunskap och kompetens finns i gruppen, arbetslaget och på skolan?
  • Vilken organisation passar för det vi vill uppnå?
  • Vilken ledning behövs i arbetslaget och mellan arbetslagen?
  • Vilka ekonomiska resurser behöver vi och vilka finns att tillgå?
  • Hur prioriterar vi?

Ett av citaten som jag tar med mig från Nihlfors är ”Vi har det vi har! Vad gör vi med det vi har!? Hon sa också att dokumentation är en del i lärares och skolledares profession, ett redskap för att utveckla det man gör. Detta speglade hon i regeringens förslag gällande skriftliga omdömen och åtgärdsprogram. Hon ställde även frågorna ”Vilken typ av organisation gynner den utveckling vi vill komma åt? Vilken expertis saknar vi i organisationen?”

Jag hittade ett bildspel från 2012 som utgår från Elisabeth Nihlfors bok Lärarens dubbla uppdrag. Mycket av det som finns med i bildspelet är det som hon pratade om nu i Tylösand.

Torsdagen avslutades med Helene Ärlestig, universitetslektor vid avdelningen Centrum för skolledarutveckling, Umeå Universitet, som pratade utifrån Rektor, lärares karriärutveckling och skolans inre organisation. Det var mycket fokus på den nya reformen med förstelärare. Heléne visade en fiktiv karriärstege för lärare:

  1. Obehörig
  2. Behörig
  3. Legitimerad
  4. Ny lärare
  5. Erfaren lärare
  6. Förstelärare/lektor

Hon ställde många frågor under den timme som vi lyssnade på henne. Hon undrade om förstelärar-reformen får konsekvenser och vilka i så fall? Är det skillnad i uppdrag och hur man bedöms? Får det några konsekvenser i praktiken? Ska förstelärares uppdrag bli helt nya eller ska de plocka uppdrag från de som redan finns i skolan? Finns det en risk att rektorer blir administratörer? Hur tydliga inre organisationer har vi? Har vi rätt person på rätt plats?

Helene har, under en termin, följt fyra lärare i Södertälje som hade en form av karriärtjänster. Hon kunde se fem aspeketer som påverkar effekterna av karriärtjänsterna:

  • Utvecklingslärarens/förstelärarens kunskap och erfarenhet
  • Utvecklinglärarens/förstelärarens mandat
  • Tid och forum att samverka
  • Stöd och sammanhang i relation till övrig verksamhet
  • Ett formativt förhållningsätt/lärande organisationer

En av de sista bilderna i hennes bildspel innehöll Pedagogiskt ledarskap och att leda den inre organisationen:

  • Att lära
  • Att fokusera
  • Att besöka
  • Att bedöma
  • Att föra samtal (om pedagogik)
  • Att systematisera (tydligare och mer genomskinligare för alla)
  • Att delegera och lämna i fred (Rektorsjobbet är inget ensamjobb men alla uppdrag måste bli tydliga).

Jag hittade en intressant artikel med Heléne i Lärarnas Nyheter – Framgångsrik rektor pratar mål i vardagen.

Fredagen inleddes med ett seminarie med Helen Timperley – How school leader can work with organizing professional learning and teaching. Det var en fortsättning och fördjupning på det som Helen hade pratat om dagen innan.

Därefter stod språkutvecklande ämnesundervisning i fokus tillsammans med Maaike Hajer. Här finns ett bildspel från Maaike när hon föreläste i Malmö 2012. Maaike menade att språkutveckling ingår i all undervisning. Alla lärare ska ha expertis om språkutvecklande arbetssätt. Vi fick se en inspelning med en lärare som bad om hjälp då eleverna inte förstod matematiken när hon förklarade. Läraren fick stöd och hjälp att utvecklas språkutvecklande. Därefter fick vi se en ny inspelning som visade samma lärare, men efter tre månader. I första klippet pratade läraren konstant, lyssnade inte av vad eleverna kunde och lät dem inte heller tänka tillsammans. Det andra klippet visade upp en lärare som var engagerad i eleverna (var hon även tidigare), men som nu lyssnade på eleverna, hur de förklarade för varandra och hur de förstod. Maaike menar att språket är kärnan i undervisningen.

Här finns en artikel med Maaike Hajer – Genom språket blir du en bättre lärare. Maaike har skrivit en bok som heter Språkinriktad undervisning – en handbok, som hon snart är på gång att revidera.

Efter lunchen var det två storföreläsningar. Först ut var Christian Lundahl som föreläste utifrån temat Att leda och utveckla en god bedömningskultur. Han inledde med att ställa följande frågor:

  • Hur många prov i veckan gör en genomsnittlig elev på vår skola?
  • Hur många frågor ställer en lärare under en vecka på vår skola?
  • Hur många av dessa prov och frågor är bra?

Hur utformar vi uppgifter som ger en rik information om vad eleven kan eller inte kan, så att vi kan göra rättvisa summativa bedömningar och ge adekvat formativ feedback som får eleven framåt?
Christian menade att det ger störst effekt när skolledaren främjar och deltar i lärarnas utveckling/lärande. Han menade att rektor behöver dela lärarnas utvecklingsprocess.
Följ Christian Lundahl på Twitter @DrLundahl

Fredagen avslutades (och helgen inleddes) med att vi under en timme fick lyssna på den fantastiska föreläsaren och historieberättaren Mark LevengoodAtt stå stadig i en föränderlig värld. Det var många skratt men även stunder av allvar, t ex när han berättade om misshandeln för 13 år sen. Jag tar med mig citatet ”Drömmar som vi aldrig förverkligar blir som ett tagg i oss” som Mark sa i samband när han berättade om sin dröm att bli steward.
Följ Mark Levengood på Twitter @Mark_Levengood

*****

Där var min sammanfattning av Skolledardagarna 2013 slut. Jag känner mig ”boostad” men utmaningen som jag, tillsammans med mina kollegor, står inför nu är att ta hand om de tankar och frågeställningar som vi fått. Vad i det jag/vi hört ska vi ta med oss in i vår skola och organisation? Vad väljer att jag att bortse från?

Advertisements

One thought on “Skolledardagarna 26-27 sep 2013

  1. Pingback: Lärares professionella lärande – Fortbildning | Rektor Lina bloggar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s