Använda Google form i undervisningen

Jag har precis suttit och gjort en utvärdering med hjälp av Google Form till våra lärare. Jag kände mig inte helt klar efteråt utan väldigt inspirerad och blev sugen på att prova på mer. Vilken häftig resurs det är att kunna skapa olika forumlär på ett väldigt enkelt sätt. (AV Media Trelleborg har gjort en lathund om du vill veta mer om Google Form).

Jag ser enorma möjligheter och spännande utmaningar för lärare idag utifrån de digitala verktyg som finns. Att våga prova och att vara prestigelös tror jag är två viktiga parametrar i att inkludera det digitala i sin undervisning.

Nu till mitt lilla test:

Jag gjorde en gruppuppgift där man ska tillsammans titta på en musikvideo och sedan svara på frågor.  Som lärare får jag direkt en sammanställning av gruppernas diskussioner.

Vill du kika på uppgiften så hittar du den här.

(Det tog ungefär 20 min att göra, men då fick jag klura lite först vad jag skulle ha för frågor).

Vi har tidigare använt Google Form för att låta lärarna anmäla sig till olika workshops. Jag ser många olika användningsområden för att Google form:

  • exit-tickets (utifrån formativ undervisning)
  • prov
  • diskussionsuppgifter
  • självreflektion
  • gruppdiskussioner
  • anmälningslistor
  • värderingsövningar
  • boka utvecklingssamtal
  • vad mer?

Vilka fler ”analoga” moment/uppgifter skulle kunna göras i Google Form?

2 thoughts on “Använda Google form i undervisningen

  1. Pingback: Använda Google Form i undervisning – del 2/2 | Rektor Lina bloggar

  2. Pingback: Tricider – gratisverktyg för brainstorming och frågor | Rektor Lina bloggar

Kommentera

