BETT 2014 – för oss som inte var där

Under förra veckan kändes som om hela mitt twitterflöde smittats av virus, viruset #bett2014.  (Bettmässan i London. )
Många svenska företag anordnade resor till Bett med egna upplägg och föreläsare:  AteaCaperioDIUMacsupportLin Education

Jag besökte BETT 2011 och saknar att jag inte gjorde en dokumentation av mina tankar och erfarenheter. Några upplevelser minns jag mer än andra men jag har svårt att säga att något av det jag upplevde på BETT har satt spår i mitt arbete. Därför tycker jag det är viktigt att dokumentera, något som jag försöker träna med mig själv.

Många som besökt BETT 2014 har gjort blogginlägg och jag har läst och försökt att ta del av andras upplevelser och reflektioner från BETT2014. Min bild är att många beskriver att själva mässutställningen inte är huvudattraktionen utan det är skolbesöken, föreläsningarna och nätverkandet som skapar reflektioner och tankar som fortsätter på hemmaplan kopplat till den egna verksamheten.
IKT-pedagogerna.se – samlade inlägg om BETT 2014
Backaskolans pedagogblogg
PedagogStockholm – Programbanken BETT 2014
Helena Kvarnsell – Mina dagar i London (Slideshare)
Karin BrånebäckBett del ett – var är eleverna, BETT del två – varför då?
Fröken IT – Hur landar man efter BETT 2014?
Kollegorna på VNG – BETT-mässan 2014
Stefans tankar kring IKT – BETT inspiration och framtidvision
AVmedias IKT-pedagoger rapporterar från BETT (filmklipp)
Idalaskolan på BETT
ScanEduInlägg från Kristina Björn Post-BETT2014

Christina Löfving (IT-mamman) har med tagit med sig Jamal till London.

Här kan man även lyssnat på Skolsnacks inspelade program med föreläsare och gäster från BETT.

Det är härligt och väldigt inspirerande att läsa om allas erfarenheter och tankar kring BETT 2014. När man har varit iväg och upplevt saker som berör tror jag (av egen erfarenhet) det är viktigt att så snart som möjligt försöka få verkstad av de tankarna man bär med sig. Det kan t ex vara att dokumentera sina upplevelser, sprida och diskutera med kollegor, revidera/planera kommande arbete utifrån nya erfarenheter osv.  De frågor som Kristina Björn avslutar sitt blogginlägg med tycker jag är klockrena (Dessa kommer jag ta med mig även i fler sammanhang):

Vad gör DU Post BETT?  Tar du ett modigt beslut? Utmanar du dina lektionsplaneringar? Delar du med dig av dina tankar och din kompetens någonstans? Inspirerar du en kollega eller många? Ser du dig om efter en ny lärmiljö? Eller ifrågasätter du en gammal? Ställer du en annan fråga? Lyssnar du till ett annat svar? Är fotarbetet igång? Är du på väg?

Kommentera

