Lärandets nya landskap – hearing i Riksdagen 5 feb 2014

I onsdags hade jag gärna varit i Stockholm och lyssnat på den offentliga hearing som anordnades i Riksdagen om lärandets nya landskap. 

Framtidens lärande – lärandets nya landskap

De nationella styrdokumenten anger att alla elever har rätt att få använda digitala verktyg i skolan, och att alla elever ska få ”digital kompetens”. Betydande framsteg görs med digitala ingångar till skrivandet och läsandet, med delat skrivande och effektivare former för arbetet i klassrummet med återkoppling till elever, med synliggjort lärande. Och nya forum växer för delat kollegialt lärande. Samtidigt visar Skolinspektionens och Skolverkets bilder att många skolor och kommuner ännu inte på ett systematiskt sätt integrerar de digitala verktygen och arbetssätten i sitt arbete. Var står vi idag? Hur ser vägen framåt ut? Denna eftermiddag avser att i hearingform diskutera de möjligheter som digitaliseringen öppnar för bättre lärande, för ungdomars framtidskompetens och framtidstro.

I Omvärldsbloggen har Stefan Pålsson skrivit en sammanfattning om talarna och det som diskuterades.  Stefan skriver i sitt inlägg:

”Det är också viktigt att komma ihåg att tekniken inte ersätter läraren. Det krävs duktiga lärare för att integrera it i undervisningen och för att utveckla elevernas lärande. Undervisning är en social process där interaktionen mellan människor är avgörande, men där även tekniken kan spela en viktig roll som möjliggörare – om den används på ett genomtänkt sätt”.

Även Edward Jensinger har skrivit om hearingen i Helsingborgs skolutvecklingsblogg, inlägget finns här. Edward J har även skrivit ett inlägg, Fem misstag!, i sin egen blogg där han  knyter an till Mark West, en av talarna i onsdags.

Skolvärlden har en artikel Skolan måste förändras från grunden utifrån onsdagens hearing och speciellt det som Valerie Hannon pratade om.

”Skolan har misslyckats om den inte klarar av att engagera elever så att de känner en stark lust att lära resten av livet. I dag känner eleverna ”tack gode gud att det är över” när de lämnar skolan. Så kan det inte fortsätta och det ökar dessutom ojämlikheten mellan elever som har familjer som ger dem stöd och elever som inte har det, säger Valerie Hannon till Skolvärlden”.

Här kan vi som inte var på plats i onsdags ta del av inspelning av hearingen i efterhand.

 

Annonser

One thought on “Lärandets nya landskap – hearing i Riksdagen 5 feb 2014

  1. Pingback: Mitt hundrade inlägg – Nyfikenhet, mod och drivkraft att utvecklas | Rektor Lina bloggar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s