Mitt hundrade inlägg – Nyfikenhet, mod och drivkraft att utvecklas

Jag firar ett jubileum i bloggen, mitt hundrade blogginlägg. Jag vill med detta inlägg fira nyfikenhet, mod och drivkraften till att vilja utvecklas.

Nyfiken, mod och drivkraft att utvecklas är viktiga delar i vårt arbete. Att vara nyfiken på varandra, nyfiken på sig själv, nyfiken på omvärlden. Att vara modig, våga prova nya saker, mod att våga gå utanför boxen, mod att ställa frågor till sig själv och sin omvärld. Drivkraft att utveckla sig själva och det man gör, drivkraft att inspirera och inspireras av andra, drivkraft att synliggöra sitt lärande och på vis lära sig mer. Otroligt viktiga delar för att vi ska skapa den allra bästa skolan vi kan!

Jag vill uppmärksamma Lotta Karlsson, en lärare som visar att det går att arbeta med IKT som ett naturligt verktyg i undervisningen utan att vara IKT-nörd.  Hon har med stor nyfikenhet, mod lite envishet samt med drivkraften att vilja utvecklas tagit sig an tekniken på ett fantastiskt sätt och skapat möjligheter i undervisningen med fokus på elevernas kunskapande och lärande. Hon har lärt sig massor om tekniken men det är hennes pedogogiska tankar och kunskapssyn som styr hennes undervisning, inte tekniken i sig.

Jag vill göra koppling till mitt inlägg häromdagen då jag skrev om Lärandets nya landskap. I Omvärldsbloggen skrev Stefan Pålsson:

”Det är också viktigt att komma ihåg att tekniken inte ersätter läraren. Det krävs duktiga lärare för att integrera it i undervisningen och för att utveckla elevernas lärande. Undervisning är en social process där interaktionen mellan människor är avgörande, men där även tekniken kan spela en viktig roll som möjliggörare – om den används på ett genomtänkt sätt”.

Jag tänker att det som Stefan Pålsson beskriver har Lotta lyckats med!

Nyligen startade hon en pedagogisk blogg där hon skriver om sina tankar kring lärande och undervisning, Mitt flippade klassrum. Vill du se hur hon arbetar med blogg i sina ämnen så besök hennes SO-blogg och eng-blogg.

Lotta finns på Twitter, @FrokenFlipp, följ henne där.

Idag hade Lotta en föreläsning på Datastudions Torg-IT och du kan se klippet här:

Fundra över: Vad är du nyfiken på? Vad driver dig? Vad vill du prova? Vad vill du veta mer om? Vad skulle hända om du provade?  Vad hindrar dig? Hur vill du göra? Hur utvecklas du? Vad är din drivkraft?

***

Vill du veta mer om Flippat Klassrum?

Karin Brånebäck - Det flippade klassrummet
Bild från Karin Brånebäck, bloggar, undervisar och föreläser om Flippat klassrum.

Jag har tidigare skrivit om Malin Larsson och hennes blogg Flippat klassrum.

One thought on “Mitt hundrade inlägg – Nyfikenhet, mod och drivkraft att utvecklas

  1. Pingback: Mitt Flippade Klassrum | Kärnhuset Halmstad 2014-02-13

Kommentera

