Jag lär mig Scoop.it

scoop.it

Just nu håller jag provar jag hur Scoop.it fungerar (Lina Tannerfalk på Scoop.it).  Det är ett webbaserat gratisverktyg där jag kan samla och dela mig mig av länkar. Med gratiskontot kan jag skapa två olika ”topic-sidor” utifrån mina intressen. Jag kan även följa andras ”Topic-sidor” och på så vis sprida vidare deras länktips. När jag lägger in länkar som jag vill samla/tipsa om så lägger det sig i ett flöde så att det nästan ser ut som en tidningssida, snyggt och proffsigt.

Två korta youtubeklipp från Scoop.it om Scoop.it

Det var väldigt enkelt att registrera ett konto och snabbt att skapa en sida.

När jag lägger in en länk så kan jag även lägga till en egen kommentar/”insight”, se bilden nedan. (Länk till min första topic-sida)

skärmdump scoopit

scoop it app

Scoop.it finns även som app. Jag har laddat ner till både telefon och padda för att lättare kunna lägga upp länkar som jag blir tipsad om.

På sidan Surftips – seniorer (en sida väl värd flera besök) hittade jag ett inlägg om just Scoop.it.

För mig som rektor ser jag att Scoop.it kan vara ett verktyg för mig att sprida intressanta länkar till personal och kollegor. Jag ser även att det finns stora möjligheter för lärare och elever att använda Scoop.it i undervisningen. Marie Linder har skrivit ett inlägg om just Scoop.it i skolan.

Mer om Scoop.it i undervisningen – från eDidaktik (min danska är dålig så jag fick läsa den engelska översättningen 🙂 )

Jag har gjort en Scoop-itsida med IKT-länkar och en med länkar om Formativ och språkutvecklande undervisning

One thought on “Jag lär mig Scoop.it

Kommentera

