Använda Google Form i undervisning – del 2/2

Jag har skrivit om Google Form tidigare men kan inte låta bli att skriva om detta verktyg igen. Google Form är ett utmärkt verktyg för formativ undervisning. Det är pedagogiskt uppbyggt och lätt att använda. Vad kan då Google Form användas till?

  • exit-tickets (utifrån formativ undervisning)
  • diskussionsuppgifter
  • självreflektion
  • gruppdiskussioner
  • prov
  • utvärdering/uppföljningar
  • skattningsfrågor
  • anmälningslistor
  • värderingsövningar
  • boka utvecklingssamtal
  • vad mer?

Jag har gjort en enkel instruktionsfilm som visar hur du skapar ett Google Form. Som inspiration till frågorna utgick jag från Skolinspektionens mall/schema för lektionsobservationer. Google Form är inte bara ett utmärkt verktyg för lärare utan även för mig som rektor. Jag skulle t ex kunna använda formuläret för att låta lärarna skatta sin egen undervisning över tid för att kunna se utveckling. (tryckfelnisse orsakade felskrivning i en av frågorna, kan du se vilken?)

I mitt filmklipp visar jag två av de olika typer av frågor som man kan skapa i Google Form (text och grid). Det finns även möjlighet att skapa flervalsfrågor, värdering/skattning (scale) mm.  Ett tips är att ha frågorna färdiga från början för då tar inte själva formuläret så lång tid att göra.

google form frågor

Som ni ser på bilden kan man även lägga till sidbrytning, bild och videoklipp.

Alla svar hamnar automatiskt i ett Google Spreadsheet som skapas i din Drive samtidigt som du skapar ett Google Form. Där får du alla svar samlade på ett ställe och du kan även få statistik i diagramform.

****

(Jag har använt screencast-o-matic för att spela in filmen.)

Kommentera

