Klassrumsbesök och observationer av undervisning

Just nu försöker jag samla ihop mina tankar kring klassrumsbesök och observationer av undervisning. Som ett första steg i att samla mina tankar vill jag se olika exempel på hur man kan göra. Jag har ”googlat” och hittat en del varianter, med olika kvalitet och perspektiv. De mallar som jag hittat kan användas på flera olika sätt tänker jag. Dels kan de vara ett stöd vid ett klassrumsbesök, av t ex en rektor, kollega eller specialpedagog men de kan även utgöra ett diskussionsmaterial i en lärargrupp eller användas som självreflektion för enskild lärare.

Det är intressant att se hur Skolinspektionens ett förslag på observationsschema för lektionsbesök se ut.

Schemat används i första hand i samband med Skolinspektionens kvalitetsgranskningar. Men det kan också med fördel användas av en kollega eller någon annan som sitter med under lektionen. Schemat utgår från forskning om vad som är bra undervisning.

Att ge och få, professionell återkoppling på de egna eller kollegornas insatser under lektionerna, tillhör en av de allra viktigaste delarna av ett fungerande kvalitetsarbete. Många rektorer och lärare berättar att det kan vara känsligt att bevittna och ge återkoppling på kollegors lektioner. Det kan upplevas som om återkopplingen är mer av personlig kritik än professionell återkoppling.

Skolinspektionens observationsschema för lektionsobservationer är ett sätt att göra återkopplingen mer strukturerad, professionell samt vilande på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. I en del fall kan schemat användas direkt i verksamheten medan andra skolor behöver anpassa schemat för att passa den egna verksamheten på bästa sätt

Skolinspektionen har flera liknande observationsschema riktad mot olika ämnen utifrån olika kvalitetsgranskningar som gjorts:

Några andra som också skriver om observationer är Gun-Britt Scherp och Hans-Åke Scherp utifrån problembaserad skolutveckling. Här kan du läsa deras tankar om själva möblering i ett klassrum. De har även gjort ett observationsformulär för elevers lärmiljö.

John Steinberg har även han gjort ett frågeformulär för klassrumsobservationer.

Rektor.nu hittade jag ytterligare en mall för klassrumsobservationer.

Återkommer med tankar kring detta när jag funderat mer…

Kommentera

