Hur ser det ut med IT i undervisningen?

skolinspektionen

Under läsåret 2011/2012 gjorde Skolinspektionen en granskning av IT i undervisningen i samband med flera andra kvalitetsgranskningar. I granskningen av NO-undervisning i åk1-3 användes ett observationsschema av lektioner där man även ”observerade” hur IT användes i undervisningen. Hela observationsschemat är på 14 sidor så jag tog bort de sidor som inte berörde IT i undervisningen och kvar återstod 4 sidor, itiundervisningen – observationsschema.

Observationsschema utgår från följande frågor:

  • Vilka typer av IT-verktyg används under lektionen?
  • Vad används IT-verktygen till?
  • Används IT-verktyg på ett sätt som stödjer elevernas lärande?
  • Används IT-verktyg på ett sätt som stödjer utvecklingen av elevernas digitala kompetens?

Jag tänker att detta observationsschema, tillsammans med UnosUnos slutrapport, utgör en mycket god grund för att skapa en fortsatt utveckling och riktning av vårt gemensamma arbeta med digitaliseringen av skolan. Observationsschemat kan användas som ett diskussionsunderlag tillsammans med rektorskollegor, arbetslag, ämneslag mfl samt vara ett material för lärare att göra en självskattning av sin egen undervisning. Det går även att använda det tillsammans med eleverna för att låta eleverna beskriva hur de upplever undervisningen.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s