Steinberg – Lyckas med digitala verktyg i skolan

lyckas

Just nu är jag alldeles uppfylld av tankar och idéer utifrån att jag har läst John Steinbergs bok ”Lyckas med digitala verktyg i skolan” som kom ut i höstas. På Gothias hemsida står:

Kan digitala verktyg leda till fördjupat lärande hos eleverna? Ja – om man utgår från en genomtänkt pedagogik, ett tydligt ledarskap och en god struktur.

I boken visar John Steinberg hur man kan arbeta framgångsrikt med datorer, surfplattor och mobiler samt hur man undviker en del av de fallgropar som finns. Här finns resonemang om hur man kan strukturera lektioner och uppgifter, organisera fortbildning inom området och hur man som lärare kan leda det digitala arbetet i klassrummet. Bokens fokus ligger på pedagogik och didaktik snarare än på specifika tekniska lösningar.

Lyckas med digitala verktyg i skolan riktar sig till lärare, skolledare och huvudmän som vill börja arbeta mer systematiskt med digitala verktyg i undervisningen

En riktigt bra och lättillgänglig bok som många borde läsa. Boken handlar till största del om pedagogisk grundsyn och vikten av ledarskap.  Steinberg skriver ”Du måste inse att de digitala verktygen ofrånkomligen kommer att ändra lärandets villkor” (s.28). Steinberg menar att när vi inför allt fler och fler digitala verktyg i skolan utmanas den traditionella synen på kunskap, när vi delar ut surfplattor så öppnar vi samtidigt Pandoras ask. Visst låter det spännande!

Genomgående i boken så återkommer Steinberg till ledarskapet och sjätte kapitlet ägnar han helt åt ledarskap.  Han skriver att ”I den digitala världen blir läraren ännu viktigare som handledare, guide, mentor och ledare. Läraren blir också en viktigt person som bidrar till att främja viktiga personliga egenskaper såsom självkännedom, ansvarstagande, empatiskt tänkande och liknande” (s.112) Det är alltså inte själva verktygen som ser till att det händer grejer i klassrummet, att skolutveckling sker, att eleverna känner motivation och att resultaten höjs. Det är vad läraren gör och planerar för i klassrummet med de digitala verktygen som styr om det blir ett fördjupat lärande hos eleverna eller ej. Han skriver vidare att det som digitaliseringen och internet gör ”är att utmana den traditionella, instrumentella synen på kunskap, hur lärande går till och hur personlig utveckling sker” (s.34) Kanske är det därför det finns lärare i skolan som är skepiska eller ”rädda” för de digitala verktygen?

Återigen, en bok som jag rekommenderar varmt!

Annonser

One thought on “Steinberg – Lyckas med digitala verktyg i skolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s