Äntligen är våra iPads igång!

I förra veckan kom äntligen våra efterlängtade iPads Air till eleverna i åk 6-7 och nu är det ute och igång i alla klasserna! Det ska bli oerhört spännande att få vara en del av vad som sker i klassrummen, utifrån många olika perspektiv.

När man som lärare ska planera undervisning utifrån att eleverna har ”hela världen i sin hand” skulle jag vilja att man ställer sig själv frågor:

  • Vilka strukturer skapar jag som lärare kring de digitala verktygen? 
  • Hur planerar jag för att eleverna ska lära sig, av och med varandra, med hjälp av de digitala verktygen? 
  • Hur kan jag använda vertyget så att det språkutvecklande arbetet stärks i undervisningen?
  • Hur kan verktyget användas för att utveckla undervisningen formativt?
  • Vilka möjligheter till samarbete och kontakter med omvärlden ger verktyget?
  • Hur arbetar vi källkritiskt?

Det finns många fler frågor att ställa sig och alla kan/ska inte tas på en och samma gång men läraren måste planera för vad som  ska hända i klassrummet. Min önskan är att läraren i sin pedagogiska planering använder sig av de digitala verktygen för att skapa en undervisning där verktyget blir mer än en skrivmaskin. Vi har, precis som Steinberg skriver i sin bok ”Lyckas med digitala verktyg i skolan”, öppnat Pandoras ask. Att som lärare finna svar på dessa frågor själv kräver ett enormt arbete därför blir en ”dela-kultur” än mer viktigt. Just denna fråga är ute bland personalen för diskussion just nu. Jag ser framemot att ta del av hur de tänker att de kan lära av och med varandra, av varandras positiva erfarenheter men även av misstag.

Jag är övertygad om att våra elever kommer att ha många kreativa tankar kring hur verktyget kan användas och som lärare måste man vara öppen för det, att låta eleverna få bidra och vara en del i arbetet.

I dagens artikel/inlägg från Skolglappet – Computer Sweden skriver representanter för styrgruppen i forskningsprojektet Unos Uno att IT i skolan lyfter elever och lärare om man gör rätt. Läs gärna mer om UnosUnos här. Håkan Fleisher skriver i ett blogginlägg att ”en-till en är nödvändigt och bra – men utvecklingsbehov finns”.

I dagens #skolchatt på Twitter diskuterades 1-1 friskt och det var en givande flöde att följa.

På skolan har gjort en lista över ett grundutbud av appar för alla elev-iPads: Elev-appar lista -Brunnsåker. Utgångspunkten har varit att grundutbudet till största del ska bestå av appar som inte är ämnesbundna utan som kan användas kreativt i all undervisning. Sedan tillkommer det appar för elever i behov av särskilt stöd, som kommer laddas ner separat.

Med hjälp av iPads i undervisningen ser vi stora möjligheter.

  • Undervisningen utgår från elevens erfarenheter, intresse och behov.
  • Elever som lär tillsammans med och av varandra.
  • Utveckla ämnesintegrering och entreprenöriellt lärande
  • Alla elever får tillgång till verktyg för läs- och skrivutveckling
  • Eleverna får möjlighet att utveckla sin kreativitet med hjälp av digitala verktyg.
  • Utveckla elevernas digitala kompetens

Jag ser med stor förväntan, nyfikenhet och glädje framemot att få följa och vara en del av våra elevers och lärares lärande på denna resa.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s