Hur är ditt klassrum möblerat?

Jag är av den bestämda åsikten att ett klassrums möblering säger, inte hela sanningen, men en hel del om den undervisning som sker i klassrummet samt ger en bild över hur kommunikationen i klassrummet sker. Dock tror jag inte att alla lärare gör medvetna val gällande klassrumsmöblering som ett stöd i att utveckla och förstärka lärandet.

Ann-Marie Körling har skrivit blogginlägget Klassrumsmöblering – rummets betydelse . I sitt inlägg skriver Ann-Marie många frågor som hon ställer till sig själv som lärare. Några av dem är:
Vad vill jag med klassrummet?
Vilken läroplan synliggör rummet?
Kan jag i detta rum genomföra undervisning?
Är det en miljö för lärande?

En spännande variant på möblering som jag aldrig sett tidigare hittade jag här. Jag tror att inspirationen kommer härifrån. Vilka möjligheter ser du med att möblera på detta sätt? Ser du några hinder?
Scherp skriver om elevernas fysiska skolmiljö och har även gjort ett observationsschema kopplat till det.

Lappkullan har skrivit inlägget Sitt där du lär dig bäst.

Här kan du läsa om möblering för att arbeta enskilt, i grupp och i helklass.

Sedan är det inte bara möbleringen i sig som spelar roll utan jag tänker att det som finns på väggarna, i fönstren, i taket och på andra ställen i klassrummet spelar roll och påverkar elevernas känsla och lust till att stanna kvar i klassrummet. Jag funderar över de klassrum som jag möter i min vardag, en del har tomma, kala väggar precis som på sjukhus medan andra klassrum har gardiner, växter, elevarbeten på väggarna, checklistor, begrepp och annat som tydliggör och synliggör vad eleverna ska lära. I en del klassrum finns material som inbjuder till kreativitet.
I en del klassrum ligger det skräp golvet, står en överfull pappersinsamling vid dörren och stolar som står huller om buller. I en del klassrum vill jag bara vända och gå medans i andra vill jag gärna stanna kvar.

Vad känner våra elever när de går in i sitt klassrum?
Vad tänker du som lärare kring vikten av elevernas fysiska lärmiljö?
Vad vill du att eleverna ska känna när de kommer in i ditt klassrum?

Hur vill du ha det på jobbet?
Hur kan eleverna vara med och påverka och själva vara en del i att skapa en kreativ, stimulerande och god lärandemiljö?

Klassrummet – en plats att längta efter!? – en plats för lärande och utveckling!?

One thought on “Hur är ditt klassrum möblerat?

  1. Den möbleringen provade jag 2004 När vi släppte in våra åk 7 första gången stannade en av de eleverna som var i stort behov av struktur upp och frågade: ”Vad är det för fel på den klassiska två-två?” Jag blev svaret skyldig och efter några månader avbröt vi det pedagogiska ”försöket” men tanken var god…

Kommentera

