Tankar från soffan – hemma igen efter SETT2014

Hemma igen efter två dagar på SETTmässan i Kista. Slut i skallen och med förkylning på G försökte jag, igår kväll, ge mig på att återberätta alla intryck för maken (ja, även han jobbar i skola) men jag var alldeles för trött och det slutade istället med att jag visade ett youtube-klipp med den föreläsare som satte mest avtryck hos mig, återkommer i annat inlägg vem det var 😉

Själva mässutställningen bestod av många företag som sålde produkter såsom interaktiva tavlor, 3dskrivare, datorer och litteratur mm men även hel del olika lärplattformar var representerade. Just dessa uställare var inte något som intresserade mig särskilt, inte mer än att det är skoj att se vad som är på G. Mer intressant var de kommuner som ställde ut, mestadels från Stockholmstrakten men även söderifrån så som vår grannkommun Falkenberg. Flera av utställarna hade miniföreläsningar vid sina montrar men jag hann tyvärr inte delta i någon större utsträckning utan hade fokus på de stora föreläsningarna.

En ny, och ganska märklig, upplevelse var ”tysta möten”. På flera av föreläsningar satt hela publiken med hörlurar på sig. Smidigt på ett sätt då man slapp höra ”sorl” utifrån själva mässlokalen men jag kan förstå att det var märkligt för föreläsarna. En av föreläsarna, Kristina Alexandersson, skriver om ”tysta möten” här.

IMG_4146

En annan ny upplevelse,och en väldigt givande och lärorik sådan, var att följa twitterflödet, både innan, under och efter #SETT2014 och genom det få ut ytterligare mer av SETT. Har du inget twitterkonto så regga dig NU! Dels så kunde jag ta del av andras tankar och reflektioner från de deltagare som lyssnade på samma föreläsningar som mig själv men jag kunde även få följa med på de andra föreläsningarna genom att många använde #SETT2014.

Föreläsarna var många och jag tycker det var svårt att välja bland de olika passen, mycket svårare än vad jag minns det från förra året. Det är inte enkelt att med några få meningar beskriva en 45-min föreläsning. Fokus i urvalet var sådana föreläsningar som vi kunde koppla till vår framtidsbild för skolan. Dock upplevde jag att  några av föreläsningarna inte motsvarade sina beskrivningar men det var såklart utifrån min förståelse och så som jag tolkat beskrivningen.

Jag har fått många tankar, både utmanande och bekräftande, men jag känner inte riktigt samma  inspiration och energi som efter förra årets mässa. Förra året var en riktigt wow-upplevelse för min del. Det var ”halleluja-moment” efter nästan varje föreläsning.  Misstolka mig inte, jag är nöjd med årets SETT.  Jag tror att min känsla är kopplat till mig själv. De erfarenheter, de kunskaper jag förvärvat och de kontakter som jag haft under det år som gått har såklart påverkat mig. Jag vet mer om IKT (och MIK) idag än vad jag gjorde för ett år sen. Jag har betydligt många fler bilder på hur IKT är ett verktyg i undervisningen och för elevernas lärande. Jag har många fler tankar kring hur jag vill att IKT ska vara en naturlig del av skolan, och livet, idag än vad jag hade för ett år sen. Jag har lärt mig och förstår mer. Som tur är finns det mycket mer att lära och förstå.  Jag är nöjd med det jag fått med mig från SETT2014 och glad över att vi åkte upp. Särskilt glad är jag över att jag fick uppleva #SETT2014 tillsammans med mina två kollegor. Nu har vi samma bilder att tänka och reflektera kring utifrån vårt fortsätta arbete på skolan tillsammans med lärare för att fortsätta utveckla vår verksamhet och undervisning, med elevernas lärande, motivation och lust i fokus, eller som Timperley skriver ”låta eleverna uppleva lärandet på ett nytt sätt”. Spännande!

En tanke som slog mig, i samband med en av föreläsningarna, var om IKT i undervisningen fortfarande är nytt? Föränderligt var ett ord som föreläsaren använde och det känns bättre än nytt. SETT står för ”Scandinavian Educational Technology Transformation” och är Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet.  Kanske är det så att det moderna framöver inte längre kommer vara så uttalat kopplat till IKT utan det kommer vara en självklarhet.

Såg en siffra på Twitter att vi var 8000 deltagare. En hel del människor med andra ord. SETT är en fantastisk mötesplats för pedagoger, rektorer, föreläsare, entreprenörer och inspiratörer och jag kände mig nästan pinsam när jag såg alla de bloggare och twittrare som jag följer och kunde namnge väldigt många för mina kollegor. Jag ångrar mig rejält att jag inte tog modet, gick fram, sa ”Hej, jag uppskattar verkligen det du skriver och delar med dig. Du är en inspiration”! Nästa gång ska jag fylla på med mod.

Att möta så många människor som brinner för lärande (både elevers och lärares), skolutveckling och att lära nytt är fantastiskt! Dela-kulturen rullar på och sprider sig. Jag är övertygad om att många pedagoger runt om i Sverige redan idag tänker om och tänker nytt i sina klassrum med sina elever och med sina kollegor.

Jag återkommer med inlägg om de föreläsningar som jag lyssnade på.

SETT2015 kommer att gå den 14-16 april. Kanske ses vi där?

One thought on “Tankar från soffan – hemma igen efter SETT2014

  1. Pingback: Samlade blogginlägg om #SETT2014 | Rektor Lina bloggar

Kommentera

