SETT2014 – Dag 1

Jag delar upp SETTmässan i två inlägg, dag 1 och dag 2. Under föreläsningarna så fotade jag och förde anteckningar i paddan i punktform.  Nedan följer sammanfattning av hur jag uppfattade föreläsningarna som jag lyssnade på under dag 1.

Dagen inleddes med en riktigt rivstart. Full fart och energi med skåningen Dennis Westerberg – Konsten att leda i nuet -Tvärtom ledarskap.
Twitter: @D_westerberrg

IMG_4149

Dennis inledde sin föreläsning med sin slutsats, det som hans föreläsning skulle landa i: Tidigare har ledarskap främst handlat om att hantera yttre skeenden. Framöver kommer ledarskap att prioritera sådant som rör inre processer.

  • Gör det du älskar och älska det du gör.
  • Reaktion sitter i var och ens huvud – på insidan,
  • Modeller är inte verkligheten – vi använder modeller för olika syften.
  • Framtiden är inte längre vad den varit, framtiden är redan här.
  • Värdet på kunskap börjar närma sig noll. Inte att det inte är viktigt. Kunskap finna överallt. Hur kan jag kunna det jag behöver NU! Just in time-knowledge
  • Vi måste förhålla oss till den värld som faktiskt är och inte till den värld som vi önskad vore.
  • Vissa människor ser bara sol och inga moln. Dennis bjöd på historier om sina föräldrar varav den ena såg ”sol” och den andra bara ”moln”. Vem är du?
  • Dennis pratade om stress och att stress sitter bara på insidan av skallen. Stress – många tankar hela tiden.
    Känsla är tankens skugga.

Modell 3 principerna: (Sydney Banks)
–    sinne:
–    Medvetande
–    Tanke

  • Om man säger jag har ”försökt att” – då har man inte inte gjort det. Kanske är det därför som man inte lyckas?


Det var underhållning 45 min rakt igenom med många tänkvärda tankar som jag tar med mig. Återkommande i föreläsning var ”det sitter på insidan” och ”nu, nu, nu”. Det jag bär med mig mest är just att stress är många tankar och att det sitter på insidan av skallen. Jag kan välja mina tankar. Jag kan inte oroa mig inför vad som skulle kunna hända framöver eller ångra saker som jag gjort eller inte gjort. Jag måste vara i nuet. NU, NU, NU! 

Dennis har skrivit en artikel för Skolvåren. Artikeln heter En lärares framgång kan aldrig mätas i antalet PISA-poäng.

Blir du nyfiken på Dennis så tycker jag absolut att du ska titta på detta 30min-klipp där han föreläser om arbetsglädje.

 

Andra föreläsning vad med Malin Broberg  – Alla är experter på sitt egna liv – även eleverna!

Twitter: @malinbroberg

Den nya lärarrollen – handledare och frågeställare

  • Vad innebär ett coachande förhållningssätt:
    –    aktivt lyssnande
    –    Öppna frågor
    –    Tilltro till eleven
    –    Planera och sätta mål
    –    Skapa medvetenhet

Att använda ett coachande förhållningssätt och se varje elev som expert på sitt eget liv stärker elevernas:

  • självkänsla, kreativitet, nyfikenhet
  • förmåga att tänka nytt
  • förmåga att lära och att ta ansvar för den egna lärprocessen
  • kommunikativa förmågor och språk
  • förmåga att samarbeta, nätverkande, sociala kompetens
  • förmåga att tänka kritiskt

GROW
Goal – vad är målet?
Reality – hur ser nuläget ut?
Options – vilka möjligheter och alternativ finns det?
Will – hur går du/vi vidare? När ska det ske?

  • Vad behöver du just nu?
  • Kunskap + hur du använder den = kompetens

Hennes bildspel från föreläsningen finns här.

Föreläsningen därpå var med Christer Holger – hur man som rektor arbetar strategiskt med digital kommunikation.
Twitter: @christerholger

  • Rektor för Skapaskolan.
  • Strategiskt = långsiktigt +viktigt
  • Gör bra saker och dela det! Berätta vad vi gör så att andra kan ta del av det.

De hade gjort filmer om lärarna som arbetar på skolan, exempel på film nedan:

  • Skolan synliggör undervisning och verksamhet på sociala medier: instagram, Facebook, Twitter
  • Blogg till föräldrar
  • Jobbar internt med yammer och google drive
  • Citat: Vi bör skydda eleverna i verkligheten, inte från verkligheten (Ann-Marie Körling)

Utifrån denna föreläsning kände jag mig nöjd med att vi har påbörjat med att synliggöra vår verksamhetet utiåt, genom vår hemsida, Facebook och Instagram. Utvecklingsmöjligheterna är många men vi är i alla fall igång. När det gäller den interna kommunikationen har vi i kommunen idag lärplattformar som vi är låsta till. Vi har dock just nu på prov en Facebook-grupp som är frivillig att vara med. Spännande att se vad vi kan lära oss av det.

Nästa pass skulle ha varit med Christer Westlund men då han blivit sjuk ersattes han med Hans Grimsell, Rektor på Alléskolan i Åtvidaberg. Fokus i föreläsningen var entreprenörskap i skolan.
Twitter: @hansgrimsell

IMG_4191

  • Appreciative Inquire
    • Att systematiskt fråga efter hur det ser ut när det sär som bäst, när organisationen presterar på topp
    • Att analyera vad som skapar topprestation
    • Att göra mer av det som fungerarUtveckling kräver energi och trygghet
  • Strategiskt fråga efter och lyfta fram det goda , det som fungerar.
      • Vad är ditt bästa exempel på…?
      • När fungerar det som bäst?
      • Vad är du stolt över?
    • och sen göra mer av det…
  • Framtidsfrön
  • Medarbetarsamtal i grupp.
  • Skrytskvallra – sitta i små grupper, ”skvallra” om någon som inte är med i gruppen och som har gjort något bra.

Nyfiken som jag är googlade jag Christer Westlund och hittade bland annat en artikel, Slopa läxorna samt detta youtubeklipp:

Dagens sista föreläsning var med forskaren Christina Olin- Scheller  – Vis via webben?

  • Christina inledde med att ge en nulägesbeskrivning kring internet och pratade även om att begreppet ”nytt” gällande IKT inte borde användas längre utan snarare ”föränderlig”.
  • Digitala användningsmönster (White & Le Cornu, 2011)
    • Besökare (visitors) – nätet=redskap
    • Bosatta (residents) – nätet en plats att vara ständigt närvarande på
  • Informella lärandet/lärandemiljöer

Prosument= producent + konsument

Hon visade detta filmklipp:

  • Fanfiction -hur kan vi tänka kring det i skolan?
  • Olika sätt att skriva vidare utifrån redan befintliga texter:
    –   byta fokalisator (låta någon annan berätta historien)
    –    utvidga källtextens tid och rum
    –    Återanvända idéer, teman, ord och uttryck

Útifrån Christinas föreläsning tar jag med mig idéer kring hur ämnet svenska kan använda sig av genren fanfiction. Riktigt spännande och  jag är övertygade om att vi skulle få alla elever engagerade i sitt skrivande och skrivprocess genom denna genre.

Här finns en 5-sidors pdf där Christina Olin-Scheller tillsammans med kollega skriver om projektet Bortom bokens begränsningar – ungdomars möte med fiktion på nätet.

Återkommer med inlägg av föreläsningarna från dag 2.

2 thoughts on “SETT2014 – Dag 1

  1. Pingback: SETT2014 – Dag 2 | Rektor Lina bloggar

  2. Pingback: Samlade blogginlägg om #SETT2014 | Rektor Lina bloggar

Kommentera

