SETT2014 – Dag 2

Sammfanttning av Dag 2 på Sett2014. (Dag 1)

Andra dagen inleddes med Jacob Möllstam – ”Killfröken”  och föreläsningen Var går gränsen mellan klassrum och omvärlden?

  • Klassen fick datorer 1-1 2009.
  • Lärandet flyttar ut.
    ”Arbete är inte en plats utan en aktivitet”
    Kan man säga samma sak om skolan?
    ”Skola är inte en plats utan en aktivitet”

  • Omvärlden flyttar in i skolan.
    Även ta in elevernas omvärld. Det de gör hemma är jätteviktigt.
    Jacob berättade om när de i svenska skulle arbeta med dialoger (hur man skriver dialoger, med talstreck osv). Till sin hjälp använde han då ”Roliga sms” . Eleverna blev väldigt engagerade och vill fortfarande, då och då, jobba med dialoger.
  • Minecraft – en skolserver. Utifrån vad de arbetar med så kopplar Jacob det till Minecraft och låter dem bygga och samarbeta kring aktuellt arbete.

IMG_4209

Med denna bild visade Jacob hur mycket av det ljus och ljud som finns som vi människor verkligen kan uppfatta. Han kopplande det till elevernas lärande och vad vi gör i skolan kopplat till det lärandet som finns utanför.

  • Vad är en lärare?
    – läraruppdraget behöver bli bredare utifrån att undervisningen blir bredare.

Jacob var under hela föreläsningen fantastisk på att engagera och interagera med publiken.  Han stod vid dörren och tog alla i hand när vi kom in (och vi var inte få som vill lyssna på honom…) Vi fick göra tumme upp, tumme ner för  samt använda antal fingrar för att visa vad vi kände igen eller inte. Skickligt! Hans sätt att göra det på tar jag med mig inför kommande storsamling med personal/elever/föräldrar.

I slutet av sin föreläsning visade han detta citat:

IMG_4211


Man kan inte förhandsboka någon föreläsning utan det är först på plats som gäller. Dags för dagens andra föreläsning och med nöd och näppe lyckades jag ta mig på för att lyssna på Helena Kvarnsell – Jobba smart, att vara en bra lärare utan att jobba ihjäl sig. Kanske var det många lärare som vill veta hur man gör? 🙂

Att vara lärare och hur hon gjorde för att ”vinna tid”

  • Helena pratade om våra styrdokumen. För att kunna vinna tid behöver alla lärare kunna sina kursplaner mycket bra, stött och blött.
    • Planeringar (transperans)
    • Varför kunna styrdokument? Trygghet, trygghet att välja Bort,
      –    8a’s hälsosida – Att leva http://www.attleva.n.nu/
  • Relation till eleverna
    • Ömsesidig Respekt – anknytning, knyta an till eleverna
    • Namn o foto
    • Ögonkontakt
    • Intressera sig
    • Passande uppgifter i början
      –    Varför?- i klassrummet, skapa motivation, roligt, verklig
  • Innan: Långa bedömningar utifrån Lpo94 som tog väldigt mycket tid att skriva och som Helena inte alls var nöjd med nu när hon blickade bakåt i tiden.
  • Nu: Helena använder bara matriser med kunskapskrav och eleverna gör egna värderingar: Elevkommentar:
    • Jag är stolt över….
    • Jag måste komplettera (för att nå e-nivå)…..  (inte alla som skrev på den)
    • För att utvecklas ska jag…
  • Förenkla administrationen
  • Gapminder
  • Gamification

IMG_4214

Min tolkning av det Helena beskrev var att hon med stöd i formativ undervisning, elevinflytande och digitala verktyg har hittat ett sätt som funkar för henne som lärare för att skapa motivation, lust och lärande hos eleverna utan att hon jobbar dag och natt.

Helena hade även en föreläsning vid Lärarnas riksförbunds monter som jag inte hann lyssna på men jag hittade hennes bilder här:

Där hittade jag även en annan föreläsning med om ”rolig matematik”


Föreläsningarna gick i ett och näst ut var Anders Erenius med föreläsningen  – Föder skolan kreativitet?

Innan skulle man bli något… Nu ska man bli någon!

  • Vi säljer inte länge vår kropp (muskelkraft) i arbetet, utan vi säljer våra hjärnor.
  • Det unikt mänskliga blir viktigare, det som robotar inte kan göra.

1.Unika mentala förmågor
–    Sociala inlärningsförmåga
–    Tankeförmåga
–    Språkförmåga

2.Kumulativ kultur – kultur bygger vidare på redan existerande kultur. Allomfattande – påverkar alla delar av vår existens.

3.Oöverträffad ekologisk framgång: människan finns idag på alla kontinenter. Förklaringen är anpassning vilket helt kan förklaras av vår natur.

  • Så det som är unikt mänskligt kan sammanfattas med ordet kultur i vid mening.
  • Kultur: levnadssättet i ett helt samhälle
  • Kreativitet – det som driver vår kultur, driver mänskligheten framåt, driver världen framåt.
  • Bryta mönster
  • Konvergent tänkande
  • Divergent tänkande – tänka annorlunda än det förväntade

Vilket tänkande är det som skolan uppmuntrar?

Vad står det i aulan på Uppsala? (Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större). Anders håller inte med om det (inte jag heller 😉 )

  • Det vi tränar på blir vi bra på.
  • Kunskap: hur organiserar vi kunskap. Skolan delar upp kunskap. Eleverna får inte möjlighet att se kopplingarna mellan ämnena, kunskaperna.
  • Hjärnan gör inte sådana skillnader på kunskap, säger Anders.
  • Ämnesövergripande arbetssätt – ett sätt för att samordning och skapa möjligheter att se kopplingar mellan ämnen.

Angripa undervisningen på ett annat sätt än vad vi gör idag.

Människosyn – den människosyn vi har påverkar hur vi ser på lärande och kunskap

Det unika svenska – inte så starka hierarkier i Sverige, platt organisation. För att vara kreativ måste man vara trygg. Det måste vara ok att misslyckas.

Så hur gör vi då?

Sören Kirkegaard: ”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än hon gör, men först och främst förstå det hon förstår. 

  1. Skapa en kultur där det är ok att misslyckas. Fixa gruppen så att den är trygg. John Dewey. Learning ny doping
  2. få koll på ungarna värld och kultur. Sättet att få reda det på är helt enkelt att fråga dem.
  3. Mottagare ”skarpa uppdrag”, viktigt på riktigt.

Till detta måste vi använda ljud, bild, musik.

IMG_4225


På förra årets SETT hörde jag talas om Årstaskolan för första gången och jag lyssnade då på Josef Sahlin, Martin Fernström – Viktigt på riktigt. Jag har följt deras arbete via sociala medier och blev riktigt glad när de skulle föreläsa även denna gång. Föreläsningen på Prezi.

Twitter:

Deras budskap är: Få uppgifter, över lång tid med riktiga mottagare under processen och när det är klart.

Vilken effekt får man av det?

  • nya frågor som inte ställts innan, nya roller, många förmågor ska övas samtidigt och strategier.

Få uppgifter över lång tid: jobba med en uppgift under en termin. Det ska få ta tid. Inte byta kontext så ofta. Låta läroplanen cirkla runt uppgiften istället för tvärtom.

Med riktiga mottagare

Under processen: kamratrespons, bedömning under processen, Formativ bedömning

Och när det är klart: vikten av en produkt (uppträde, bok, osv)

Under året som gått har de arbetar fram Talasomted som blev en succé och sprids som löpeld på Twitter. De plockade upp Lotta Bohlin (något planerat men kul grej) på scen och hon fick beskriva mer om #talasomted.

Lotta beskrev hur de inleder arbetet med att ”duscha” eleverna i inspiration. En av talarna som de lyssnar på med eleverna är:

Adora Svitak – What adults can learn from kids

Josef och Martin fortsatte att beskriva sitt arbete:

Martin och Josef avslutade sin föreläsning med denna bild på ”grejer som du kan göra imorgon”:

IMG_4227

Youtubeklipp från förra årets SETT

I samband med att jag skriver om Årstaskolan vill jag varmt rekommendera besök på Tänktanken.

Årstaskolans bloggnätverk


Dagens sista föreläsning, som vi tyvärr bara hann närvara på i 30 min pga flygresa hem, var med PRIO – Stockholm och Kollegialt lärande för att förbättra elevernas resultat.

IMG_4228IMG_4232 IMG_4235

IMG_4237

Vill du veta mer om PRIO så gå in SKL´s hemsida.

PRIO har som övergripande mål att varaktigt höja kunskapsresultaten i den svenska skolan. Fokus ligger på att utveckla skolans interna processer och arbetssätt för att skapa en mer lärande organisation. Det handlar framförallt om två saker:

  • Att stärka det kollegiala samarbetet, framförallt mellan lärare

  • Att utveckla arbetssätt så att skolledningen styr skolans resurser dit de gör störst nytta.


 

Här hittar du fler föreläsningar från #SETT2014.

Advertisements

2 thoughts on “SETT2014 – Dag 2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s