Nicke Nyfiken i skolan – att vara nyfiken på sig själv, sina elever och sin undervisning

Elevsamtalen som vi hade tidigare i veckan satte igång många tankar hos mig. En av dem handlar om lärares nyfikenhet. Hur nyfikna är lärare på sig själva, på sin undervisning och framför allt på sina elever, nyfikna på hur eleverna upplever undervisningen och vad de lär sig? Vågar lärare vara nyfikna på sig själva? Vågar lärare vara nyfikna på sina elever? Hur gör nyfikna lärare? Hur uppfattar elever nyfikna lärare? Vad definierar en nyfiken lärare?

Att vara nyfiken kräver mod. Har du mod att vara nyfiken?

nickenyfiken1

Att vara nyfiken på sig själv och sin roll som lärare är, enligt mig, ett förutsättning för att lyckas både i undervisning och i förhållande gentemot sig själv, sina elever och sina kollegor. Utan att ha några vetenskapliga belägg så tror jag att nyfikna lärare är de som gör skillnad för eleverna. Att vara nyfiken är en naturlig del i den formativa undervisningen. Genom att vara nyfiken på eleverna får jag reda på viktigt information och då anpassar jag som lärare undervisningen.

Formativ bedömning innebär att läraren genom täta och effektiva bedömningar får information om elevernas kunskaper och kan planera efter den. – Lärare fattar kontinuerligt beslut om sin undervisning. Vet man mer om vad eleverna kan blir besluten bättre underbyggda och undervisningen oftast bättre.  (citat från artikel Formativ bedömning gör lärande synligt)

Nyfikna frågor gäller i stort och smått. Det kan handla om enskilda moment men även större helhetsfrågor. Här är några av de frågor som jag skulle vilja att man som lärare ägnar sig åt, systematiskt i sin undervisning, enskilt och tillsammans med kollegor.

  • Hur beskriver mina elever min undervisning idag?
  • Hur skulle jag vilja att eleverna beskriver min undervisning? Vad grundar jag dessa antaganden på?
  • Skiljer det sig något? Vad behöver jag förändra i min undervisning? Hur ska jag göra då? Finns det någon jag kan samarbeta med?
  • Finns det något som jag behöver förändra i mitt sätt att leda gruppen? Hur ska jag göra då? Finns det någon jag kan samarbeta med?

 

  • Vad säger eleverna att de lär sig på mina lektioner?
  • Hur lär sig eleverna i de ämnen som jag undervisar i?
  • Lär sig eleverna det som jag vill att de ska lära sig?
  • Tränar jag dem på det som jag vill att de ska träna på?

Hur ska jag som lärare ta reda på dessa saker? Genom att vara nyfiken, ställa nyfikna frågor, både i det lilla och i det stora.

Jag som skolledare då? Jag måste självklart oxå vara nyfiken! På mina elever, mina lärare, mina kollegor, min skola, mig själv, verksamheten utanför mina väggar, min kommun och allt runt omkring!

Är nyfikenhet en förmåga eller en egenskap? Jag tänker att man kan träna sig i att vara nyfiken, att ställa nyfikna frågor, men sedan funderar jag på om det upplevs genuint om man inte egentligen är fullt intresserad. Eller kan man öppna sitt sinne så att man är geniunt intresserad? Lust är starkt förknippat till nyfikenhet. Om jag känner lust så blir jag mer nyfiken. Hur är det för dig?

Vad är du nyfiken på?

Nyfikenhet – ett av mina ledord framöver!

Mer att läsa:

 

 

 

 

Kommentera

