Alla har vi någon. Vem har du?

Jag är helt övertygad.

Alla har vi någon.

Någon som finns kvar i vårt minne.

Någon som har påverkat oss.

Någon som betytt mycket för oss.

Någon som vi mötte när vi var unga.

 

Jag har flera. Det kanske du också har?

Denna någon – Denna någon är en lärare som betytt något för mig när jag gick i skolan.

I fredags morse, när jag precis hade vaknat och kollade igenom facebookflödet så jag ett inlägg från en av mina, en av mina ”någon”. Det var Pia, min sv/re/hi-lärare från högstadiet som hade skrivit ett inlägg i gruppen ”En läsande klass”. Jag har inte sett henne sen jag slutade skolan så det var en go känsla i kroppen när jag såg hennes namn. Jag satte mig och skrev ett meddelande, visste inte riktigt vad jag skulle skriva, men att jag ville skriva, det visste jag. Det blev nog ett smått rörigt meddelande, men strunt samma. Jag skrev att mindes hennes lektioner med glädje, hennes inspirerande och motiverande uppgifter och att hon var en av de som påverkade mitt val för att bli lärare. Jag berättade om min väg till där jag är idag, både yrkesmässigt och privat. Bara några timmar senare så fick jag ett svar. Så fantastiskt härligt!

Jag har fler.

Min lågstadielärare i Jokkmokk, Lena, som bjöd in oss till sitt hem vid skolavslutning. Jag minns henne som glad och varm och att vi hade en särskild koppling då hon hade anknytning till Växjö (smålandsfödd som jag är). Förutom att hon var lärare var hon även konstnär och jag minns att jag var imponerad och att jag även fick utlopp av min kreativitet i skolan på Lenas lektioner.

Min mellanstadielärare, Mårten, som med ett enormt hjärta och stort engagemang gör att mina bästa skolminne är från mellanstadiet.  Mårten, som alltid fanns där, i vått och torrt. Med stort skägg, stort leende och glada ögon tog han emot oss med värme varje morgon. Med Mårten kunde jag prata om allt. Jag fick vara jag, en ganska så bestämd ung dam som visste vad hon ville och kunde, som fick vara nyfiken, frågvis och gå egna vägar. Jag minns fortfarande skolavslutningsdagen i åk 6. Vi hade varit i kyrkan och skulle samlas i sockenstugan för att säga hejdå. Alla satt runt ett stort bord och vi fick, en och en, varsin stor bamsekram från Mårten. Oj, vad tårarna rann. Jag ville verkligen inte sluta åk 6 och mista Mårten som lärare.

Sedan mina två So-lärare på högstadiet. Pia har jag redan nämnt. Bengt, han var min klassföreståndare och lärare i samhällskunskap och geografi. Han gav mig mycket ansvar och förtroende vilket jag tyckte var fantastiskt att få. Att en vuxen person litade på att jag skulle fixa det. Vilken fantastisk känsla! Som jag växte som person och i min identitet. I so-undervisningen var det som om hela världen öppnade sig för mig, genom den undervisning som dessa två lärare hade. Jag fick fortsätta utveckla min frågvishet. Vi fick ta ställning, ifrågasätta, argumentera, diskutera, jämföra och analysera. Jag minns högstadiet som den tid då jag lärde mig mycket!

Alla dessa personer har påverkat mig, påverkat mig att vara den jag är idag. De har hjälp mig att skapa en tro på mig själv, låtit mig ta ansvar, utveckla min kreativitet och initiativförmåga. De har haft höga förväntningar på mig, både utifrån mitt kunskapande men även utifrån mig som person. Dessa lärare har skapat motiverande och utmanande undervisning för mig. Det förstår jag nu. Det förstod jag inte då. Dessa lärare har en värme och närvaro. De skapade en relation med mig, mig som individ. Jag känner att de brydde sig om mig, hur jag mådde och hur det skulle gå för mig i skolan och i livet. De fick mig att känna mig viktig för dem.

Kanske någon funderar nu? Har Linas skolgång bara kantats av fantastiska lärare som satt positiva avtryck? Nej, jag har så klart haft fler lärare. Några vars ansikten och namn som jag knappt minns. Men sedan finns det några andra. Några andra vars ansikte och namn jag minns väldigt väl. Men inte utifrån en positivt minne utan utifrån att de påverkat mig negativt. Men det vill jag inte ägna plats åt att skriva om här på bloggen just nu.

Vart vill jag nu komma med detta inlägg? Jo, dels vill jag såklart hylla mina fantastiska lärare som jag fått möjlighet att lära känna under min tid i skolan. Men det jag allra helst vill lyfta med detta inlägg är att lärare är viktiga personer för våra barn och ungdomar. Mycket viktiga personer! Om du är lärare och läser detta så hoppas jag att du förstår hur viktig du är! Du är galet viktig för dina elever! Det kanske är svårt att ta in, eller kanske det känns jobbigt att tänka på det? Att du är viktigt! Att du och det du gör med dina elever kan göra skillnad!

Tänk själv efter, vem minns du? Hur har dina lärare påverkar dig? Vad, eller kanske hur, vill du att dina elever ska minnas från dig och din undervisning?

 


 

Du har väl inte missat Skolverkets satsning För det vidare och Lärarhyllningen. På Lärarhyllningen kan du hylla en lärare som betytt mycket för dig och det länkas på en karta.

 

Kommentera

