Analys av årets resultat

I onsdags var det dags för ämneslagen att arbeta med analys av årets betygsresultat och koppla det samman med de nationella proven. (Tidigare i vår har de arbetat med analys av natprov).

Att hitta frågor som gör att lärarna kan gå på djupet i sin förståelse kring resultaten och att göra kopplingar till sin egen undervisning är ingen enkel uppgift. Det övergripande syftet med analysen är att förklara och förstå vad som påverkat resultatet och att använda denna nya kunskap framåt. Arbetet är en viktig del i skolans systematiska kvalitetarbete och vi jobbar för att alla lärare ska förstå denna koppling och se meningen med det utifrån sin egen undervisning och elevernas behov.

Vi (jag och mina två kollegor) har reviderat förra årets frågor utifrån ny förståelse samt fått feedback från vår ”vuk-are” (verksamhetsutvecklingskonsult) som vi har i vårt skolområde.

kvalitetshjulet2.JPG

Detta blev årets frågor:

  1. Vad ser vi i årets betygsresultat i åk 6-9?
    • Jämför med förra årets resultat. Vad ser ni för förändringar?
    • Vilka likheter ser ni mellan årskurser och inom årskurser?
    • Vilka skillnader ser ni mellan årskurser och inom årskurser? Hur kan vi förklara och förstå dessa skillnader?
    • Pojkar och flickors resultat? Om det finns skillnader, kan ni se orsaker utifrån er undervisning till att det finns skillnader mellan pojkar och flickor? Vilka i så fall? Hur kan vi förstå dessa skillnader och hur påverkar detta vår undervisning?
  1. Vilka arbetssätt/metoder/arbetsområden har varit framgångsrika (dvs eleverna har haft motivation och lust att lära samt en god måluppfyllelse)?
    • Hur vet vi att de har varit framgångsrika?
    • Vad kan vi lära av det?
    • Vad ska vi fortsätta med?
    • Vad har inte varit framgångsrikt? Vad ska ni sluta med?
  1. När hamnar eleverna i svårighet? (när ser ni att eleverna har svårt att visa kunskap?)
  2. Vad behöver du/vi utveckla i din/vår undervisning utifrån fråga 3 för att därmed få ett bättre måluppfyllelse?
    • För att fler elever ska nå E?
    • För att fler elever ska nå de högre betygen?
  1. Vad behöver vi i ämnesgruppen få ökad förståelse för och kunskap om för att kunna utveckla undervisningen enligt fråga 4?
  2. Utifrån vårt fokusområde språkutvecklande arbetssätt, ser ni några arbetssätt som särskilt har bidragit till ökad måluppfyllelse? Hur vet vi det?
  3. Hur har ämneslaget arbetat med de utvecklingsområden som beskrevs i början av läsåret? (Dessa finns sist i detta dokument). Utvärdera.
  4. Jämför betygsresultaten med nationella prov-resultaten (de ämnen som har).
    • Vilka likheter ser ni?
    • Vilka skillnader ser ni?
    • Vad kan skillnaderna bero på? (förklara)
    • Hur kan vi förstå skillnaderna?

 

Arbetet med analys fortsätter i augusti då ämneslagen ska fortsätta med att beskriva utvecklingsområden samt planera hur de arbeta. Något som vi nog bör lägga till är frågan ”vad behöver ämneslaget/du lärare mer om utifrån det valda utvecklingsområdet?”.

 

Annonser

4 thoughts on “Analys av årets resultat

  1. Har lånat en del av, och gjort om dina frågeställningar inför vårt utvärderings- och analysarbete. Hoppas att det är OK? Tycker att du/ni tänkt goda tankar och vill därför använda dem.

    • Så skoj att fler kan utgå från de frågorna som vi använt oss av i år. Det är ju meningen Katarina 🙂 Återkoppla gärna sedan hur det gick

  2. Pingback: Beskriva sin egen undervisning | Rektor Lina bloggar

  3. Pingback: Att träna och utveckla sin analysförmåga | Rektor Lina bloggar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s