Litteraturtips – Att bedöma och sätta betyg – Tio utmaningar i lärarens vardag

att bedöma och sätta betyg

I går sken solen och jag spenderade eftermiddagen i trädgården liggandes i en solstol med en av sommarens böcker, den nyss utkomna (maj14)  Att bedöma och sätta betyg – Tio utmaningar i lärarens vardag. Författarna är Anna Grettve, Marie Israelsson och Anders Jönsson.

Så här skriver Natur och Kultur själva om boken:

Att bedöma och sätta betyg är en av lärarens viktigaste och svåraste uppgifter och i det arbetet uppstår frågor. Författarna diskuterar dessa utifrån tio konkreta utmaningar i lärarens bedömningsvardag. Exempel på detta är hur man kan samla in ett allsidigt bedömningsunderlag, ge effektiv återkoppling, använda själv- och kamratbedömning och ta ställning i frågor om digitalt dokumentationsstöd.

Boken belyser hur samverkan mellan praktisk erfarenhet, skolans styrdokument och aktuell forskning kan stärka professionen. Ambitionen är också att visa det som inte låter sig fångas i entydiga riktlinjer från myndigheter eller i forskning. Den enskilda läraren har, trots allt, ett stort handlingsutrymme i sin yrkesutövning

Ämnet kändes oerhört aktuellt då vi precis avslutat ett läsår och diskussionerna om betyg och betygsättning varit många. Igenkänningsfaktor är hög och min bild är att denna bok sammanfattar och hjälper oss att reda i de utmaningar som dykt upp sedan vi fick Lgr11. Dock är det flera av utmaningarna som jag kan se fanns även innan Lgr11 men vissa delar är specifika, t ex kring hur vi ska förstå kunskapskraven.

Boken består av tio kapitel som var och ett fokuserar på en utmaning som lärare står inför gällande bedömning och betygssättning. Dock gäller de hela undervisningssituationen och lärarens planering.

  1. Planera utifrån ämnets förmågor
  2. Samla in ett allsidigt bedömningsunderlag
  3. Ge effektiv återkoppling
  4. Låt eleverna hitta kvaliteter
  5. Behövs betyg på enskilda uppgifter?
  6. Hitta ett sunt förhållningssätt till nationella prov
  7. Sök stöd hos varandra
  8. Dokumentera för att minnas
  9. Ta ställning i frågor om digitala bedömningsverktyg
  10. Betygssättningen

Boken är lättläst och har en god struktur. Författarna kopplar genomgående till Skolverkets material, lärares praktik och har även med kommentarer från Niclas Westin, enhetschef på Skolverket. Varje kapitel innehåller en forskningsdel kopplat till utmaningen (skriven av Anders Jönsson) samt avslutas med 3 diskussionsfrågor. Boken innehåller förklaringar och förtydliganden till hur Skolverket tänkt gällande kunskapskraven, detta då två av författarna varit inblandade i läroplansskrivandet.

I sista kapitlet, om Betygssättningen, skriver författarna är att intentionen är inte att kunskapskraven ska brytas ner mening för mening eller omarbetas lokalt. De skriver även om kunskapskravens två syften:

  • – användas som stöd i den formativa bedömningen under terminernas gång. ”Fram till själva betygsättningen fungerar kunskapskraven närmast som en målbild över vad eleverna ska kunna i slutet av årskurs 3, 6 eller 9”. ”Under terminen behöver läraren fråga sig själv hur eleverna ska nå fram till målet på bästa sätt” (s.195).
  • – användas vid den avslutande summativa bedömningen, när läraren sätter betyg vid terminens slut.

Utifrån att betygssättning, elnligt Skolverket, handlar om helhetsbedömningar innebär det ”att läraren i samband med den summativa bedömningen behöver arbeta med kunskapskraven som helhetsbeskrivningar. Läraren måste nu ta ett steg tillbaka, ”zooma ut”, titta på hela kunskapskravet och jämföra detta med sin helhetsbild av varje elev”. (s.196)

 

Jag vill varmt rekommendera boken till alla som arbetar runt omkring och med bedömning och betygssättning!

Advertisements

4 thoughts on “Litteraturtips – Att bedöma och sätta betyg – Tio utmaningar i lärarens vardag

  1. Pingback: Litteraturtips – Att bedöma och sätta betyg – Tio utmaningar i lärarens vardag |

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s