Nytt läsår framför oss! Välkommen 2014-2015

18 aug startar ett nytt läsår för våra elever!  Ett läsår som jag längtar efter och ser framemot! Nu blir vi äntligen en 4-9skola! Att dagligen få möjlighet att möta barn i åldrarna 10-16 år känns fantastiskt! Det känns även skönt att bara ha en arbetsplats igen. Förra året hade jag elever och personal på två enheter. Visserligen bara med ett avstånd på 300 m men känslan av att känna sig otillräcklig och aldrig vara på plats är jag glad att känna mindre av nu. Jag beundrar mina kollegor som är vana vid den typen av tjänster.

På skolan håller vi vid i våra fokusområden, samma som vi hade förra läsåret:

  • formativ undervisning
  • språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen
  • IKT som ett verktyg

Dessa fokusområden går hand i hand med förvaltningens huvudprocesser som jag kommer återkomma till i senare inlägg.

O ja, sen är det ju dags att väcka liv i bloggen igen. Det var några dagar i början av semestern då regnet öste ner och jag började förbereda några inlägg men sen kom sol och värme igen och bloggen fick fortsätta sin semester.

Apropå att ”tänka jobb/skola” på semester så har det varit en het potatis i många fb-grupper och på twitter under sommaren. Många hävdade att det var okollegialt och att man bjöd sin arbetsgivare på extratid utan lön genom  att t ex tänka på planering till höstterminen, skriva blogginlägg, vara aktiv i fb-grupp mm. Medan många andra hävdade att man måste kunna göra som man vill. Deras arbete var även en del av deras ”hobby”/intressen.  Göran Svanelid skrev, i en av alla de fb-grupper som finns, en kommentar som tilltalade mig. Han skrev bland annat : får en trädgårdsmästare klippa gräset på sommaren,  får en läkare studera fass på semestern, får en advokat läsa lagboken, får en so-lärare läsa en ledare om politik, får en eng-lärare besöka England? osv. Jag anser man ska göra precis som man själv vill och känner för. Som arbetsgivare har jag inga förväntningar på att min personal ska ägna sig åt något som helst ”skolarbete” under sommaren. Jag vill att de ska ägna ledigheten åt sådant som ger avkoppling och som gör dem laddad och fyllda med energi inför hösten. Om det sen innebär att byta kök, läsa 10 skönlitterära böcker, hänga på pedagogiska forum, läsa facklitteratur, fjällvandra eller slå rekord i antal ätna glassar så spelar det ingen roll.  Det är ju inget som jag har med och göra.

För min egen del så inledde jag sommaren med att hänga med i twitterflödet men efter några veckor så stängde jag av helt, riktigt skönt faktiskt. Jag har slagit rekord i antal lästa skönlitterära böcker denna sommar, 10 st blev det. Härligt! Kan kanske bero på all sol och värme som gjorde att man knappt orkade med något annat än att bara ligga stilla och möjligtvis vända blad då och då… 🙂

Imorgon är det äntligen uppstart med personalen och jag vet att veckan kommer gå i ett rasande tempo. Jag ser verkligen framemot att träffa alla lärare igen. Tillsammans med eleverna kommer vi göra 2014-2015 till ett riktigt grymt läsår, det är jag övertygad om!

På återseende!

 

Kommentera

