Modeller för undervisning- cirkelmodellen

För två veckor sen började åter igen UR´s programserie Världens bästa skitskola. I första avsnittet var ett reportage från en skola i Kungälv, Sandbackaskola (länk till artikel på Skolverket), som hade höjt sina resultat (ca 22 min in i klippet) och inga skillnader i resultat mellan pojkar och flickor. Deras specialpedagog beskrev Cirkelmodellen som en modell för att ge eleverna förutsättningar att lyckas bättre i sitt lärande. Samma kväll så tipsades det snabbt på Twitter om Anna Kayas blogginlägg inkl filmklipp där hon beskriver cirkelmodellen och hur hon använt sig av det i undervisningen.

Modellen bygger på ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kunskap, att man lär sig tillsammans med andra. Enkelt förklarat innebär cirkelmodellen fyra faser/delar.

  1. Bygga upp kunskap
  2. Studera modelltexter
  3. Skriva text ihop
  4. Skriva egen text.

Specialpedagogen på Sandbackaskolan (i klippet från UR) menar att många lärare i skolan arbetar endast efter fas 1 och 4, och hoppar över fas 2-3. De har höjt sina resultat genom att alla lärare på skolan tar ansvar för utvecklandet av språket, inte bara de lärare som undervisar i svenska. En del i deras förändring av undervisningen är att lärarna jobbar med alla fyra faser i cirkelmodellen. Anna Kaya beskriver de olika faserna mer utförligt i filmklippet nedan.

I veckan som gått har våra lärare på skolan arbetat med sina ämnesanalyser från förra läsåret och vad som ska bli deras utvecklingsområden. Flera ämneslag beskriver att just undervisningen kring skrivandet behöver utvecklas och då passade vi på att visa Anna Kayas filmklipp för hela skaran. Jag tycker filmen går alldeles utmärkt att applicera på alla åldrar och i alla ämnen där eleverna förväntas träna och kunna skriva olika texter, oavsett om det är elever som läser svA eller ej.

Skolverket har en artikel om cirkelmodellen och hur skolan Mariedal har arbetat med modellen för att höja sina resultat.

Bloggen Lärande och bedömning (Pedagog Stockholm) har ett blogginlägg om cirkelmodellen som du hittar här.

Johanna Kristensson, med bloggen Logopeden i skolan, har ett särskilt inlägg om just Sandbackaskolan i Kungälv.

Är du intresserad av att läsa mer om genrepedagogik så besök Nationellt centrum för andraspråks infosida om genrepedagogik.

Advertisements

One thought on “Modeller för undervisning- cirkelmodellen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s