Bedömning och betyg – webbaserade kursen är nu påbörjad

Idag påbörjade vi modul 1 i den webbaserade kursen Bedömning och betyg.

Kursens upplägg (från Skolverket): Kursen som är framtagen tillsammans med Karlstad universitet med professor Christian Lundahl som vetenskaplig ledare, motsvarar en studietid på ca 30-40 timmar. Den innehåller teoretiska avsnitt, filmer och texter, varvat med praktiska moment som du genomför i din praktik. Kursen består av 6 moduler som inkluderar frågor, reflektioner och självvärderingar. Den webbaserade kursen fungerar likväl från din dator som från din surfplatta eller smarta telefon. Efter avslutad kurs erhålls ett intyg från Karlstad universitet.

Arbetslag 4-5 kommer att göra kursen tillsammans och det känns toppen att få vara en del av resan.

Modul 1 inleds med ett 20-min klipp med Christian Lundahl  där han pratar  om vad bedömning är och vilka syften som kan finnas med den. När han pratar om formativ bedömning så lyfter han viktiga frågor som lärare bör använda sig av, utifrån sin undervisning och sina elever:

  • Gör jag alla elever delaktiga och aktiva i sitt lärande?
  • Ser jag alla elevers lärande?
  • Vad lär de sig av det jag tänkt att de ska lära sig?
  • Hur vet jag det?
  • Hur använder jag den informationen?
  • Vad måste jag förändra i min undervisning?

Min tanke utifrån detta är att lärare måste förändra/anpassa sin undervisning efter eleverna, deras behov och visad kunskap. Det är inte eleverna som ska anpassa sig till lärarens undervisning.

Lundahl pratade även om att det är viktigt att återkopplingen som läraren ger får konsekvenser – att den spelar roll. Återkoppplingen ska leda till revidering av elevens arbete/tanke. Det får mig att tänka på de skriftliga återkopplingar som många lärare ger till en elev efter avslutat arbetsområde. Spelar dessa återkopplingar roll?  Kommer den återkopplingen leda till att eleven reviderar sitt arbete? Kommer återkopplingen att påverka elevernas fortsatta lärande och utveckling? Mina svar på frågorna är ett tveksamt nej… Jag är inte säker på att återkoppling som används vid ”slutstation” av ett arbetsområde spelar någon större roll för elevens forsatta lärande  mer än i form av ett omdöme av prestationen/den visade kunskapen. Om läraren däremot arbetar aktivt med någon typ av portfolio, eller efterarbeter återkopplingen tillsammans med eleven tänker jag att det spelar roll och påverkar elevens utveckling/lärande. Jag är helt om att om eleven får återkopplingen innan dess att arbetsområdet är avslutat så påverkar det ”slutprodukten”. Vad tänker du?

Ska bli spännande att fortsätta arbetet med modulerna och följa lärarnas tankar och arbete med att utveckla sin bedömarkompetens, både formativt och summativt.

Kommentera

