Jag samlar på frågor

Mitt lärandemål (utifrån Timperleys undersökande- och kunskapsbildande cykel) för detta läsår är att utveckla min förmåga att ställa frågor, att ställa frågor som gör skillnad utifrån lärarnas motivation och engagemang och lust till sitt uppdrag, och som i sin tur gör skillnad för elevens lärande och utveckling (frågor som känns, som skapar en positiv känsla och energi hos läraren).

Ett led i detta är att börja samla på frågor, frågor för mig att ställa både till mig själv och till lärararna men även för lärare att ställa till sig själva. Jag har länkat till källorna.

  • På vilket sätt kan jag underlätta så att eleven kan tillgodogöra sig den kunskap som ingår?
  • Hur kan jag underlätta för eleven under mina lektioner?
  • Vilka alternativa verktyg kan vi erbjuda eleven?
  • Hur kan eleven på bästa sätt redovisa sina kunskaper? (Källa: SPSM – Läsa och Skriva)

 

  • Hur gör jag när jag går igenom nytt stoff? Passar det elever i matematiksvårigheter?
  • Kan jag ge instruktioner och information med matematiskt innehåll, både skriftligt och muntligt samt gärna med en bild?
  • Sammanfattar och repeterar jag vid flera tillfällen?
  • Kan vi använda flera sinnen vid laborativt arbete?
  • Hur skapar jag flexibilitet vid redovisningstillfällen?
  • Hur kan vi arbeta med interaktiva skrivtavlor?
  • Finns matematikboken som e-bok?
  • Vilka alternativa lärverktyg finns tillgängliga?
  • Hur kan vi tillsammans med eleven välja utvecklande pedagogiska dataprogram?
  • Hur kan jag tillsammans med eleven förstå vilka strategier som passar henne eller honom bäst? (Källa: SPSM: Räkna)

 

  • Varför gör eleven det hen gör?
  • Vad kan JAG göra annorlunda för att möta det som orsakar elevens beteende? (Källa: Ulrika Aspeflo)
  • Hur kan jag få uppgiften/lektionen att bli tydligare, mer begriplig och mer meningsfull för eleven?
  • Hur kan jag ge eleven den hjälp hen behöver och se till att eleven lär sig strategier att behålla kontrollen över sig själv i svåra situationer bättre?

 

  • Gör jag alla elever delaktiga och aktiva i sitt lärande?
  • Ser jag alla elevers lärande?
  • Vad lär de sig av det jag tänkt att de ska lära sig?
  • Hur vet jag det?
  • Hur använder jag den informationen?
  • Vad måste jag förändra i min undervisning? (Källa: Bedömning och betyg – webkurs för lärare i åk 4-6, föreläsning med C.Lundahl)

Skolinspektionen: Anpassning  – frågor för reflektion

På Twitter såg jag för ett tag sen att Marie Andersson, Öpedagogen, att gjort ”frågebatterier” vilket inspirerade mig. Jag ska absolut göra ett batteri till mig själv oxå! o även till andra i min närhet.

 

Återkommer med fler frågor.

2 thoughts on “Jag samlar på frågor

  1. Tack för bra frågor! Jag kommer själv att använda flera av dem med mina lärare som underlag för reflektion och skolutveckling. Tack också för din fina blogg med massor av inspiration till mig som nybliven skolledare!

Kommentera

