Rädd eller förberedd?

Imorgon är det dags för Naturskyddsföreningens höstkonferens Rädd eller förberedd – så skapar skolan handlingskraft och framtidstro.
Vi är ca 500 personer som kommer delta i konferensen, som anordnas tillsammans med Sveriges Skolledarförbund. Så här står det i inbjudan

Missa inte årets viktigaste konferens! Vi vill ha en skola i framkant för hållbar utveckling. Därför arrangerar vi den här heldagskonferensen tillsammans med Sveriges Skolledarförbund. Välkommen den 7 november på Rival i Stockholm för att lyfta hur skolan kan ge unga människor både framtidstro och verktyg för att forma en hållbar utveckling.

Visst låter det spännande?!

Jag roade mig med att göra en sökning i Lgr11 på ordet ”hållbar”. Det blev 80 träffar! Ordet ”miljö” fick 100 träffar! Förutom att hållbar utveckling nämns i kap 1-2 nämns det även i de flesta ämnens kursplaner. Om du är lärare och läser här, vad står det i ditt ämne?

Vidare står i vår läroplan, Lgr11 kap 1, i de grundläggande värdena att ”Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö” (s.7).

Det beskrivs fyra övergripande perspektiv som det är viktigt att anlägga i all undervisning:
– historiskt perspektiv
– miljöperspektiv
– internationellt perspektiv
– etiskt perspektiv

Följande står om miljöperspektiv:
Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
(Lgr11, s.9)

I kap 2 står att ett av våra mål i skolan är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv (s.13). Det står även att ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
– har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
– har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället
” (s.14)

På Skolverkets hemsida finns mer att läsa om hållbar utveckling.

Som ett stöd i arbetet med hållbar utveckling och miljö har Naturskyddsföreningen material tillgängligt på hemsidan.

Jag ser framemot en spännande, utmanande och intressant dag imorgon!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s