En fullspäckad dag – på väg hem från Stockholm

Sitter på tåget hem från Stockholm och känner att mitt huvud är fullproppat! Fullproppat med tankar, inspiration, idéer och utmaningar.

Hela dagen har haft ett högt tempo och vi har fått lyssna på många talare och paneldiskussioner. Intrycken är många och de behöver få sjunka in.
Att lärande för hållbar utveckling är viktigt och ett absolut måste i vår skola råder det ingen tvekan om. När Fridolin fick frågan ”Varför ska man gå i skolan” blev svaret att man i skolan ska få växa och utvecklas för att bli den människa man vill vara så att man ta makt över sitt eget liv (dock ej citat).
Just detta är det som jag har närmast hjärtat just nu. Vi behöver se på vår skola och undervisning med kritiska ögon. Vad är det vi gör i skolan och varför gör vi det sättet? Jag som rektor måste veta vad jag gör och varför. Läraren måste veta vad han/hon gör och varför. Eleven har rätt att veta vad hon/han gör och varför. Ger vi eleverna de allra bästa förutsättningarna att växa som människa i skolan?

Återkommer med samlade tankar kring det jag varit med om idag. Tills dess, kolla in #framtidensskola på Twitter så får du ta del av dagens flöde från alla twittrare som var på plats.

Kommentera

