Beskriv din undervisning/ditt lärande 2016

Precis som tidigare år så avslutar vi läsåret med att lärarna får skriva om sin undervisning och sitt lärande.

(Här hittar du 2014 och här 2015)

Då arbetslagen arbetat med Allmänna råden för planering och genomförande under vårterminen så handlar de två första frågorna om just det arbetet. planering och genomförande.png

  • Beskriv vad diskussionerna med dina kollegor har hjälpt dig att uppmärksamma när det gäller din undervisning.
  • Beskriv på vilket sätt din undervisning har utvecklats/förändrats samt hur eleverna märker att du fått mer kunskap om samt reflekterat utifrån Allmänna råden för planering och genomförande?

Därefter följer tre frågor kopplat till nyanlända elever:

  • På vilket sätt tänker jag att min undervisning måste förändras för att möta nyanlända elever i klassrummet?
  • För att kunna göra det behöver jag lära mig mer om:
  • Detta känner jag att jag gör bra och som jag gärna vill sprida till mina kollegor:

Sedan är det dags för fokus på ”Basen”, dvs en undervisning som möter alla elever.

  • Vad har du utvecklat i din undervisning så att din ”bas” blivit större?
  • Hur märker eleverna det?
  • I våra elevsamtal med åk5, 8 och 9 har eleverna beskrivit att när lärare visar engagemang, att de vill vara i klassrummet med eleverna och bryrundervisning som möter alla sig om eleverna så får de lust att lära och känner sig motiverade. Vilka strategier har du för att visa eleverna ditt engagemang och att du bryr dig om dem?

Avslutningsvis:

  • Vad ser du är ditt utvecklingsbehov inför nästa läsår? Vad behöver du lära dig/förstå mer om?

 

Materialet blir ett underlag för vårt systematiska kvalitetsarbete och kommer även användas vid höstens medarbetsamtal.

 

 

One thought on “Beskriv din undervisning/ditt lärande 2016

  1. Jag kan bara säga att jag gillar dessa ”bibelstudier”, Lina!! Detta är själva grunden i vårt uppdrag och också portalen i varje kursplan, att undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla…
    Att ert utvecklingsarbete också har en så tydlig koppling till praktiken är också a och o när det gäller skolutveckling.
    Härligt att se!
    Njut av sommaren så ses vi i höst! 🙂
    /Magnus

Kommentera

