Litteraturtips – ”Glädjen i att förstå”

På Skolverkets hemsida kan man läsa om ”critical literacy”, med boken ”Glädjen i att förstå” som referens.

glädjen i att förstå

Criticial literacy handlar om:

a) bygga förståelse för ett innehåll med hjälp av språket

b) kunna tolka och jämföra olika textformer

c) få en sammanhållen syn på språk, kunskap, identitet och demokrati,

d) kritiskt granska klass, genus, etnicitet och andra rättvise- och maktfrågor, samt

e) engagera barn/elever i för dem relevanta frågor.

Bergöö och Jönsson skriver att critical literacyarbete måste inkludera följande frågor:

  • Med vilka värderingar skrivs en viss text?

  • Vad försöker texten göra med mig?

  • Vilka röster och intressen finns i texten?

  • Vilka är tysta och frånvarande?

Vanja Lucic, som skrivit artikeln på Skolverkets hemsida, skriver att ”bokens huvudtes är att lärare måste medvetandegöra barnen och eleverna om makt- och kunskapsrelationer som texter av olika slag försätter dem i”. Boken ska främst rikta sig förskoleläraren och lärare i tidigare åren men jag tänker spontant, utan att ha läst boken, att frågorna absolut riktar sig även till de äldre barnen. Detta är frågeställningar som man (även jag) bör ställa mig när jag läser olika texter.

Lämna en kommentar