Har du någon läxa?

Med två barn i skolålder så ställs frågan ”har du någon läxa?” ganska ofta här hemma. Någon läxa har tagits an med stor entusiasm, som t ex när sonen i åk 2 skulle intervjua mormor om hur de firade lucia när hon var liten, men de allra flesta läxor genomförs efter en hel del tjat och påminnelser.

Under senaste veckorna har det skrivits en hel del på nätet ang läxor, kanske pga det omtalade läxhjälps-ruten? Samtidigt möts jag av elever i skolan som inte gör sina läxor och kommer efter i skolarbetet. Ska det verkligen vara så? Ska vi ha en undervisning som kräver att eleverna arbetar hemma? Skapar vi lika möjligheter för våra elevers kunskapsutveckling om vi ger dem läxor? Alla barn har inte hemmiljöer och vuxna i sin närhet som kan påminna och hjälpa till med läxor. Hur tänker vi i skolan kring det? Måste föräldrar anlita privat läxhjälp för att deras barn ska lyckas i skolan? Hur kommer skolans kompensatoriska uppdrag in i läxtänket? Eller hur tänker vi kring läxor? Vad ger vi för uppgifter som läxa och vad är egentligen en läxa?
Vad är syftet med att ge en läxa?

Jag tänker att alla lärare och skolledare måste fundera över läxornas syfte och vad det är för läxor som ges? Har alla elever samma möjligheter?

Många skolor arrangerar läxhjälp efter skoldagens slut (så har även min egen skola gjort), men hur tänker vi kring det? Kanske de resurserna skulle finnas i elevernas skoldag istället för utanför?
Det finns barn som behöver mer tid i sitt lärande, hur handskas vi med det i skolan? Är läxa lösningen?
Sedan har vi det flippade klassrummet som jag tycker känts väldigt aktuellt och modernt utifrån den undervisning jag önskar bedrivs i skolan. Hur tänker jag kring flippat klassrum i debatten om läxor?

Många frågor, en del har jag egna personliga svar på, vissa inte.

Vad tänker du om läxor?

Här listar jag de inlägg som jag stött på gällande läxor, under den senaste tiden:

Aftonbladet – Malin Wollin, Varför ska barnet ta med jobbet hem?

Körlingsord – Anne-Marie Körling, Läxor – varför, vad, när och hur?

Vittrabloggen – Läxor? Whattaf…!?

Micke Gunnarsson – Snälla skolpolitiker…

Pernilla Alm – Läxors to be or not to be. Igen.

Claire Wiphole – Thirty minutes top

Skolverket – Hemläxors nytta inte självklar

Lärarnas nyheter – Läxor – för föräldrarnas, lärarnas eller elevernas skull?

DN – Läxor som stjälper

Sydsvenskan – Läxor ständig källa till bråk (dock från 2011)

En reaktion på ”Har du någon läxa?

  1. Pingback: Läxornas to be or not to be. Igen. | Pernilla Alm

Lämna en kommentar